Otsikko
Saako esimerkiksi YouTube-videopalvelusta löytyviä elokuvien trailereita tai lyhyitä pätkiä elokuvista (n. 30 s) esittää partiotaitokilpailuiden rastilla?…

Kysytty

Saako esimerkiksi YouTube-videopalvelusta löytyviä elokuvien trailereita tai lyhyitä pätkiä elokuvista (n. 30 s) esittää partiotaitokilpailuiden rastilla? Voiko lyhyiden elokuvaklippien esittämisen rinnastaa tekstin lainaamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiukasti lakia tulkiten traileri tai mikä tahansa muu pätkä elokuvasta on samalla lailla luvanvarainen julkisen esittämisen osalta kuin koko elokuvakin. Lienee kuitenkin kohtuullista lähteä siitä, että trailerit on tehty PR-tarkoituksessa mahdollisimman laajaa katselua ja leviämistä varten, joten niiden esittämiseen ei kukaan käytännössä puutu. Siltä osin niiden esittäminen lienee vaaratonta puuhaa.

On hyvä muistaa, että jonkin elokuvan pätkän löytyminen YouTubesta ei tarkoita, että se on siellä laillisesti. Palvelusta myös poistetaan koko ajan pätkiä oikeudenhaltijoiden vaatimuksesta. Laittomasti levitetyn teoksen julkinen esittäminen on kaikissa tilanteissa laitonta.

Elokuvien osien esittäminen julkisesti sitaattipykälän perusteella on mahdollista, mutta se edellyttää aina, että kyseisestä elokuvasta pidetään jonkinlainen esitelmä ja jokainen esitettävä pätkä täytyy kyetä perustelemaan sillä, että sen avulla havainnollistetaan jotain puheessa/tekstissä esitettyä. Pelkästään viihtymisen tarkoituksessa sitaattioikeuteen ei voi vedota.

Heikki Poroila 23.11.2011