Rudolf Koivun satukirjasta (Otava 1979) löytyy satu "Jättiläisen pannukakku", jonka on kirjoittanut Satu-Setä. Kukahan mahtaa olla tämän nimimerkin takana…

Kysytty

Rudolf Koivun satukirjasta (Otava 1979) löytyy satu "Jättiläisen pannukakku", jonka on kirjoittanut Satu-Setä. Kukahan mahtaa olla tämän nimimerkin takana oleva satukirjailija?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tämä nimimerkki ei löytynyt kirjaston nimimerkkihakuteoksista (Maija Hirvosen Salanimet ja nimimerkit- kirjasta (2000), Koskela, Lasse, Suomalaisia kirjailijoita Jöns Buddesta Hannu Ahoon (1990 sisältää lyhyen hakemiston nimimerkeistä).

Jättiläisen pannukakku julkaistiin alunperin Pääskysen joulukontti -nimisessä lehdessä vuonna 1941. Se oli joululehti, joka ilmestyi vuosittain. Sen toimittajia olivat toim. Helmi Setälä ja Anni Swan. Voisikohan jompikumpi toimittajista olla nimimerkin takana?

Löysin tiedon henkilöstä, joka on tutkinut joulua ja myös mm. Pääskysen joulukontti -lehteä. Hän on nimeltään Sirpa Karjalainen ja hänellä on ainakin jossain vaiheessa ollut tekeillä väitöskirja varhaisista joululehdistä ja niiden luomista joulun ideaaleista. Hänen julkaisemiaan teoksia löytyy kirjastosta Lasten joulukirja 1991, Joulu kultainen 1997, On jouluaatto 2000 ja 24 askelta jouluun 2002. Ehkäpä häneltä löytyisi enemmän tietoa Pääskysen kontin nimimerkeillä julkaisseista kirjoittajista. Häntä käsittelevästä artikkelista löysin tiedon, että hän on perustanut yrityksen nimeltään Tuohikuu, jonka yhteystiedot ovat alla. Häneltä voisi ehkä pyytää apua.
Tuohikuu
Osoite Temppelikatu 10 A 9
00100 HELSINKI
(Toimiala Yhteiskuntatieteellistä ja humanistista tutkimusta ja kehitystä).

Vaikka SKS:n kirjasto on liittymässä juuri palveluumme, suosittelisin, että käännytte vielä suoraan heidän kirjastonsa puoleen kysymyksen kanssa. Tietopalvelulomakkeen osoite on tässä, http://www.finlit.fi/tietopalvelu/lomake/tieto.htm .