Otsikko
Asuntojen kaappaus Espanjassa ja Ranskassakin mahdollista kun olet lomalla poissa kotoa yli 2 vrk? Onko totta että asuntoonsa ei enää pääsekään itse loman…

Kysytty

Asuntojen kaappaus Espanjassa ja Ranskassakin mahdollista kun olet lomalla poissa kotoa yli 2 vrk? Onko totta että asuntoonsa ei enää pääsekään itse loman jälkeen koska kaappareita ei lain mukaan voi ajaa pois?????

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On totta, että laki talonvaltauksien suhteen on tai on ainakin ollut useassa Euroopanmaassa suhteellisen vapaamielinen. Ainakin Ranskassa asunnon omistajan on ilmoitettava viranomasille 48 tunnin aikana asunnon valtaamisesta, että valtaajat saadaan häädettyä ilman oikeustoimia. https://yle.fi/uutiset/3-10089554

Myös Espanjassa valtaajan asema on hyvin suojattu, sillä laki takaa oikeuden asumiseen. Tosin lakiin on tehty  tiukennuksia, joilla pyritään hillitsemään taloudellista hyötymistä. https://www.idealista.com/fi/news/lakineuvontaa-espanjassa/2018/07/05/6117-jos-talosi-vallataan-tee-nain-poliisille

Lisää talonvaltauksien taustasta Espanjassa voit lukea Voima-lehden artikkelista: https://voima.fi/artikkeli/2011/laillisesti-valtaamassa/

2 ääntä

Kommentit

Helsingin Sanomissa oli mielipidekirjoitus aiheesta n. 10 vuotta sitten. Siinä suomalainen rouva kertoi ostaneensa lempikaupungistaan Pariisista asunnon eläkevuosikseen. Hän vuokrasi asunnon paikalliselle tutuntutulle - joka jätti vuokrat maksamatta ja otti asunnon haltuunsa. Vuokralaisen häätämiseen meni paljon aikaa, vaivaa ja byrokratiaa. Ranskassa kun on mm. laki, jonka mukaan vuokralaista ei saa häätää talvikuukausina.