Rajoittavatko tekijänoikeudet ei-kaupallisten teematapahtumien järjestämistä kirjastoissa, jos haluaisin järjestää johonkin kirjaan tai kirjasarjaan liittyvän…

Kysytty

Rajoittavatko tekijänoikeudet ei-kaupallisten teematapahtumien järjestämistä kirjastoissa, jos haluaisin järjestää johonkin kirjaan tai kirjasarjaan liittyvän tapahtuman? Jos puhutaan vaikka Soturikissa-tapahtumasta, mikä on lain näkökulmasta sallittua ja mikä ei? Täytyykö esimerkiksi soturikissoihin liittyvän työpajan järjestämiseen pyytää lupa tekijänoikeuksien omistajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuden suoja liittyy toisaalta ns. moraalisiin oikeuksiin, toisaalta taloudellisiin oikeuksiin valmistaa kopioita tai välittää muulla tavalla teoksen sisältö yleisölle. Laki ei estä järjestämästä tilaisuutta esimerkiksi tällaisen kirjasarjan puitteissa, jolloin voidaan myös sarjan nimeä käyttää esimerkiksi työpajan järjestämisen yhteydessä. Kirjasarjan kirjoittajalla on kuitenkin em. moraalinen oikeus tulla tapahtuman esitteissä tai kyseisen työpajan yhteydessä tulla mainituksia luovana tekijänä. Tässä tapauksessa on siis asiallista jossain yhteydessä todeta, että kirjasarja Soturikissat on Erin Hunterin kirjoittama. Tämä pseudonyymi riittää, vaikka sitä ovat käyttäneet näitä kirjoja kirjoittaneet Victoria Holmes, Kate Cary, Cherith Baldry ja Tui Sutherland.

Kirjan (tai sarjan) pohjalta järjestetyssä tapahtumassa ei kuitenkaan saa vapaasti esimerkiksi lukea ääneen otteita kirjoista, ellei lukeminen yleisölle tapahtu ns. sitaattioikeuden puitteissa eli osana esitelmää näistä kirjoista. Pelkkä ääneen lukeminen tulkitaan "ohjelmaksi" ja siihen pitäisi saada lupa käytännössä kirjasarjan suomalaiselta kustantajalta (Art House). Painettuja kirjoja saa tapahtumassa vapaasti laittaa esille, mutta valokopioiden ottaminen niitten kansista olisi jo luvanvaraista.

Heikki Poroila