Pyytäisin teiltä/sinulta listaa 1990-luvulla tai sen jälkeen julkaistuista suomalaisten köyhyyttä käsittelevistä suomen- tai ruotsinkielisistä kirjoista…

Kysytty

Hei, pyytäisin teiltä/sinulta listaa 1990-luvulla tai sen jälkeen julkaistuista suomalaisten köyhyyttä käsittelevistä suomen- tai ruotsinkielisistä kirjoista. Kirjojen tulisi käsitellä 1970-lukua tai sen jälkeistä Suomea. Tavoitteena olisi lukaista niistä 20-30 kappaletta ja blogata niitä samalla tavalla kuin olen kollegan kanssa blogannut yksinäisyyskirjoja: ks. http://sisaltaayksinaisyytta.blogspot.fi/ Tuon hankkeen kirjat hankittiin myös merkittävin osin teidän kauttanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Välitin kysymyksesi valtakunnalliselle kirjastoammattilaisten sähköpostilistalle ja haeskelin tietokannoista, mutta en saanut kokoon kuin kymmenisen teosta. Näyttäisi siltä että etsimästäsi aiheesta ei vain ole kirjoitettu kovin suurta määrää kaunokirjallisia teoksia...

Tässä lista teoksista:

Timo Pusan kirjat käsittelevät myös köyhyyttä suomalaisessa pikkukaupungissa (tuotanto -70-90-luvuilla)
Hanna Marjut Marttila: Kertoi tulleensa petetyksi (2002)
Arto Salmisen tuotanto (2000-luvulla julkaistuja)
Mathias Rosenlund: Kopparbergsvägen 20 / Vaskivuorentie 20 (2013)
Marja Björk: Prole (2012), sijoittuu 1970-luvulle
Jera Hänninen: Harakkapoika (2006), kertoo konkurssin kokeneen perheen pojasta
Emilia Pöyhönen: Leipäjonoballadi (2000-luvulle sijoittuva näytelmä köyhyydestä)
Tiina Piilola: Alkuvedet (2006), 1980-luvulle sijoittuva romaani, lainatakauksen seurauksista ja velkataakan vaikutuksista perheeseen
Nina Honkanen: Joka kymmenes vuosi (2005)