Pyytäisin kirjasuosituksia. Tykkään lukea perhe-aiheisia kirjoja, tarinoita oikeiden ihmisten elämästä, henkisesti haastavista tilanteista ja niistä…

Kysytty

Pyytäisin kirjasuosituksia. Tykkään lukea perhe-aiheisia kirjoja, tarinoita oikeiden ihmisten elämästä, henkisesti haastavista tilanteista ja niistä selviytymisestä. Suosikkejani on mm Piiat, Yösyöttö (Hietamies), Taivaslaulu (lestadiolaisuus), Suvi Kinos ja seitsemän enoa (huumori uppoaa), Karkkipäivä, Hammaskeiju (Hietamies). Tällä hetkellä olen neuvolalääkärinä ja olisin siten erityisen kiinnostunut lukemaan kirjoja joissa tarina liittyy lastensuojeluun, autismiin, kehitysvammaan tms olematta kuitenkaan tietokirjoja. Kuuntelin äänikirjana ”Yhden lapsen kansa” ja pidin siitäkin, myös ehkäisyasia on työssäni tärkeässä roolissa. Maahanmuuttajien sopeutuminen uuteen kulttuuriin, romanikulttuurikin kiinnostaa. Lestadiolaisuudesta voisin lukea enemmänkin, se kulttuuri on lapsuusajalta hyvin tuttua ja siten kiehtovaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koskiniemi Sisko, Kääntöpuolella lapsuus ja Ihan tavallinen perhe. Kirjailija on lastensuojelun ammattilainen, joka kirjoittaa fiktion keinoin kohtaamistaan ilmiöstä.

Laukkarinen Liisa, Yhden asian mies ja Pakko juoda?

Härkönen Anna-Leena, Onnen tunti, joka käsittelee sijaisvanhemmiksi ryhtymistä.

Hayden Torey, Sähkökissa. Kirja kertoo autistisesta pojasta

Hayden Torey, Nukkelapsi. tositarina puhumattomasta tytöstä

sekä muut Haydenin kirjat.

Jalava Antti, Asfalttikukka. Kirja kertoo siirtolaisista, suomalaisista Ruotsissa 1970-80-luvulla.

Mörö Mari, Kiltin yön lahjat

Feldt Felicia, Näkymätön tytär

Onkeli Kreetta,  Ilonen talo

Walls Jeannette, Lasilinna

Alakoski Susanna, Sikalat

Jalonen Riitta , Kirkkaus

Bengtsson Jonas, Submarino

Tuula-Liina Varis, Pikku naisia. Novellikokoelma muutoksen edessä olevien naisten elämästä.

Hämäläinen Eeve, Valkoinen kummeli. Nuoren tytön ajatusmaailmaa juuri ennen kouluikää.

McCullough Colleen, Tim

Idström Annika, Veljeni Sebastian

Lestadiolaisuus aiheena:
Leinonen Tarja, Koti koivun alla.
Kinnunen Leevi, Tulisielu.
Ylimaula Anna-Maija esim. Papintyttö
Pelo Riikka Taivaankantaja
Lisää romaaneja lestadiolaisuudesta, https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/obj%3Akoko%253Ap128

Maahanmuuttajat:
Patrakova Inna, Tulkki
Hetemaj Fatbardhe, Matkalaukullinen aurinkoa
Snellman Anja Parvekejumalat
Jani Saxel Unenpäästäjä Florian
Alexandra Salmela 27 eli kuolema tekee taiteilijan, http://www.lukukeskus.fi/lukufiilis/alexandra-salmela-27-eli-kuolema-te…
Hämeen-Anttila Virpi Toisen taivaan alla
Bulawayo NoViolet , Me tarvitaan uudet nimet (haasteellinen lapsuus, paperittomat maahanmuuttajat)

Romaneista:

Kiba Lumbergin Memesa-trilogia, ensimmäisissä osissa erityisesti perhe-elämää ja haastavaa lapsuutta:
Musta perhonen
Repaleiset siivet
Samettiyö
Björk Marja, Mustalaisäidin kehtolaulu
Rouhiainen Elina, Muistojenlukija
ja Veijo Baltzarin romaanit.

Kirjasampo.fi on palvelu, josta voi etsiä kaunokirjallisuutta aiheen mukaan, ehkä sitäkin kannattaa selailla.

Vanhoista vastauksista löytyy myös vinkkejä,
Punainen hame ja muita elämänkaaritarinoita Toim. Markku Hattula Julk. Maaseudun sivistysliitto, 2009
Petäjä-Haikola Kaija, Syksyllä muuttui kaikki: kolme naista – kolme sukupolvea Julk. BSV-kirja, Vantaa 2002
https://www.kirjastot.fi/kysy/etsin-tavallisten-suomalaisten-ihmisten-e…

Isä-suhteesta löytyy kirjalistaus, https://www.kirjastot.fi/kysy/etsin-kotimaisesta-kaunokirjallisuudesta-…
Siellä on myös kirjallisuutta yksinhuoltajaisistä.

4 ääntä

Kommentit

Erityislapsiin liittyvät kirjat jäivät listassa melko vähälle huomiolle. Varteenotettavia lisäyksiä voisivat olla esimerkiksi:
Anja Lampela: Lankarullatyttö - autistilapsen tarina
Märta Tikkanen: Sofian oma kirja; Sofia aikuisena - elämää MBD:n kanssa
Torey Haydenin kirjat (autismi, Tourette, FAS, mutismi)
Tikkasen ja Haydenin kirjat käsittelevät tositapahtumia, jälkimmäisellä tosin on muutamia fiktiivisiäkin teoksia.