Pystyttekö selvittämään lauseella tai kahdella mikä on hierosgamos -myytti? En löytänyt tavallisimmista sivistyssanakirjoista.

Kysytty

Pystyttekö selvittämään lauseella tai kahdella mikä on hierosgamos -myytti? En löytänyt tavallisimmista sivistyssanakirjoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä löytyi seuraava selitys: "Sacred or spiritual marriage, union of archetypal figures
in the rebirth mysteries of antiquity and also in alchemy. Typical examples are the representation of Christ and the Church as bridegroom and bride
(sponsus et sponsa) and the alchemical conjunction of sun and moon."
Suomeksi suunnilleen: "Pyhä tai hengellinen avioliitto, esikuvallisten hahmojen liitto antiikin jälleensyntymisen salaisuuksissa sekä alkemiassa.
Tyypillisiä esimerkkejä ovat Kristus ja kirkko sulhasena ja morsiamena sekä auringon ja kuun alkemistinen yhteys."