Otsikko
Portugalilaiset ymmärtävät aika hyvin espanjaa mutta espanjalaiset eivät portugalia. Eikös niin, että virolaiset aika hyvin ymmärtävät suomea vaikka…

Kysytty

Portugalilaiset ymmärtävät aika hyvin espanjaa mutta espanjalaiset eivät portugalia. Eikös niin, että virolaiset aika hyvin ymmärtävät suomea vaikka suomalaiset eivät viroa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta ja aihetta onkin tutkittu jonkin verran. Annekatrin Kaivapalu on tehnyt tutkimusta viron ja suomen keskinäisestä ymmärtämisestä. Hänen kirjoittamansa tutkimus Viron ja suomen samankaltaisuuden vaikutus lähisukukielen oppimiseen ja virolaisten ja suomalaisten kanssakäymiseen (2020) löytyy Itä-Suomen yliopiston avoimien aineistojen eRepo-palvelusta. Tutkimuksen löytää kun menee osoitteeseen eRepo - Etusivu (uef.fi) ja hakee hakukentästä hakusanalla Kaivapalu.

Tuglas-seura, Suomen vanhin ja suurin Viro-seura, on julkaissut esim. Kaivapalun ja Helja Kirberin viron kielen ja suomen kielen suhteisiin liittyviä artikkeleita:

Tuglas-seura | Miten virolaiset ja suomalaiset ymmärtävät toistensa kieltä
Tuglas-seura | Suomiko helppoa virolaiselle?

1 ääntä

Kommentit

Vastauksen ensimmäinen linkki osoittaa PDF-tiedoston kopioon, joka on latautunut verkosta kysymykseen vastanneen kirjastonhoitajan omalle tietokoneelle. Vastattaessa osoite on todennäköisesti leikattu ja liimattu selaimen osoiteriviltä huomaamatta, että se osoittaa omalle koneelle eikä millekään verkkosivustolle.

En löytänyt verkosta artikkelia, jonka tiedostonimi olisi mainittu "EstFin+Mobility_artikkeli_Kaivapalu.pdf", joten kirjastonhoitaja toivottavasti korjaa vastaustaan ja ilmoittaa osoitteen, josta se löytyy.