Poistokirjojen myynti, voinko myydä eteenpäin sellaista kirjaa, jonka olen ostanut/ottanut poistokirjoista? Onko väliä, kuinka vanha kirja on tai milloin kirja…

Kysytty

Poistokirjojen myynti, voinko myydä eteenpäin sellaista kirjaa, jonka olen ostanut/ottanut poistokirjoista? Onko väliä, kuinka vanha kirja on tai milloin kirja on hankittu itselle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällä hetkellä henkilöt, jotka voisivat antaa juridisesti pätevän virallisluontoisen lausunnon asiasta, ovat lomalla.

Epävirallisesti kerrottakoon, että kirjastojen poistokirjoja näkee usein kirppu- ja kierrätystoreilla myynnissä. Kirjasto ei asiaan reagoi, koska kirjojen omistusoikeus on siirtynyt niiden ostajalle tai saajalle. Ne eivät siis kuulu kirjastolle enää. Kirjan iällä tai hankinta-ajankohdalla ei ole väliä. Näin maallikkona en näe estettä ostettujen tai saatujen kirjaston poistokirjojen eteenpäin myymiselle.