Pohjolan Poliisi kertoo - vuoden 1983 kirjassa on historiallisia rikostapauksia -osiossa "Kuolema erakkotilalla" -niminen rikostarina. Kirjasarjassa on…

Kysytty

Pohjolan Poliisi kertoo - vuoden 1983 kirjassa on historiallisia rikostapauksia -osiossa "Kuolema erakkotilalla" -niminen rikostarina. Kirjasarjassa on yleisesti muutettu henkilöiden ja paikkakuntien nimet, kuten tässäkin, kunnan nimenä esiintyy "Kaivaara" ja eräänä päähenkilönä "Johannes Kortnoj". Minua kiinnostaisi tietää, mikä kunta kyseessä oikeasti oli ?-ja muutakin tietoa rikoksen todellisista tapahtumista. Onko vanhoista henkirikoksista yleensä mahdollista saada tietoja ja mistä niihin voisi tutustua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa Poliisimuseosta ja sieltä vastattiin näin:

Yritin salapoliisityönä etsiä tietoja mikä voisi olla alkuperäinen tapaus, mutta eipä löytynyt. Tapaus on voi olla muualta kuin Suomesta, esim. Norja/Ruotsi? Löysin netistä tuon kirjan mistä pystyi lukemaan tapahtumia, mutta mitkään hakusanat eivät löytäneet vanhoissa suomalaisissa sanomalehdissäkään jutun juurille. Eipä Rikosmuseon aineistosta löydy vastaavia juttuja.

Sanomalehdet ovat oiva lähde päästä alkuun, kun etsii tietoa henkirikoksista, mutta tietenkin pitäisi olla joku lähtökohta, mitä ja mistä etsii, esim. paikka tai tässä tapauksessa ehkä ajankohta olisi paras. Esim. itsenäisyyden alussa sanomalehdissä kirjoitettiin hyvin seikkaperäisesti tapauksista ja jos se eteni oikeuteen, niin oli kuvauksia oikeuden istunnoista. Suomalaisia lehtiä löytyy esim. kirjastoista mikrofilmattuina, ruotsalaisia lehtiä, https://tidningar.kb.se/?q=%C3%B6demark%20mord&page=1 .

Myös käräjäoikeuden pöytäkirjoista voisi löytyä tietoa, niistä voi kysyä Kansallisarkistosta, https://arkisto.fi/

 Vanhoihin rikostapauksiin voi perehtyä  vaikkapa Mikko Ylikankaan teoksissa Rikosmuseo kertoo ja Sota-ajan rikokset.