Pohdimme ystäväni kanssa siviilien tappamisen oikeutusta sodassa. Löytyisikö joku kirja, jossa pohdittaisiin sodan ja rauhan julmuuksien eron historiaa…

Kysytty

Pohdimme ystäväni kanssa siviilien tappamisen oikeutusta sodassa. Löytyisikö joku kirja, jossa pohdittaisiin sodan ja rauhan julmuuksien eron historiaa. ihmiskunta tuntuu rauhoittuvan hitaasti, löytyykö historiasta selitystä esimerkiksi Löhi-idän konfliktien jatkumiseen liki loputtomiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia teoksia, joista toivottavasti löytyy joitakin vastauksia kysymyksiinne. Kirjojen esittelyt ovat LummeFinna.tietokannasta (https://lumme.finna.fi/).

Parkkari, Juhani: Sodan oikeussäännöt, 2018

Sodan oikeussäännöt on yleistajuinen käsikirja sodan säännöistä eli kansainvälisestä humanitaarisesta oikeudesta ja sen toteutumisesta. Siinä käsitellään sodan tuhoja rajoittamaan pyrkiviä sopimuksia ja tapaoikeussääntöjä sekä sitä, miten niitä noudatetaan käytännössä.

Kirjassa tarkastellaan sodan osapuolia, taistelijoita, sotavankeja ja siviiliväestöä sekä lääkintähuoltoa ja kansainvälisiä avustusjärjestöjä. Lisäksi perehdytään erilaisiin sodankäynnin muotoihin, kuten maa-, -meri- ja ilmasotaan, sekä uuteen uhkaan, kybersotaan. Myös kiellettyjä ja rajoitettuja taistelumenetelmiä ja -välineitä käydään läpi.

Kirja keskittyy nykyajan sotiin ja aseellisiin selkkauksiin, mutta lisäksi luodaan katsaus siihen, miten historian saatossa on pyritty rajoittamaan sodan tuhoja.

Neitzel, Sönke: Sotilaat : taistelemisesta, tappamisesta ja kuolemisesta, 2011

Miten helppoa sotilaalle on tappaminen, raiskaaminen ja osallistuminen kansanmurhaan? Millaiset sotilaat tekevät niin? Tottuuko tappamiseen? Sotilaat-kirja kertoo ensimmäistä kertaa, mitä saksalaiset sotilaat todella ajattelivat teoistaan toisessa maailmansodassa. Kirja perustuu huikeaan arkistolöytöön: liittoutuneiden sotavankileireillä sotavankeja kuunneltiin salaa ja kaikki tavanomaisimmatkin keskustelut kirjattiin pöytäkirjoihin. Kahdenkeskisissä keskusteluissa, luullen ettei kukaan kuule, saksalaiset sotilaat kuvasivat toisilleen ihmisten ampumista, raiskaamista, pommien pudottamista, laivojen upottamista ja juutalaisten tuhoamista - sodan arkipäivää.

Glover, Jonathan: Ihmisyys : 1900-luvun moraalihistoria, 2003

Brittiläinen filosofi ja historioitsija Jonathan Glover tutkii ihmisen käsittämätöntä julmuutta lajikumppaneitaan kohtaan. Miksi sodat syttyvät? Kuinka kansanmurhat ovat mahdollisia? Mikä saa diktaattorit lahtaamaan omia kansalaisiaan, kansalaiset toisiaan ja kansakunnat toisia kansakuntia? Glover ei tyydy vain kirjaamaan hirmutekoja vaan erittelee niitä psykologisia ja poliittisia mekanismeja, jotka ajavat ihmisiä väkivaltaan.

Politkovskaja, Anna: Toinen Tshetshenian sota, 2003

Järkyttävä ja koskettava raportti kansanmurhasta. Kansainvälisesti tunnettu ja palkittu venäläistoimittaja Anna Politkovskaja oli väsymätön ihmisoikeuksien puolestapuhuja. Toinen Tshetshenian sota-kirjassa hän raportoi Venäjän armeijan harjoittamasta julmuudesta tshetshenialaisia kohtaan. Anna Politkovskaja joutui salamurhaajan uhriksi 7.10.2006. Surmatyön tekijää tai tilaajia ei ole edelleenkään saatu kiinni.