Pitääkö pyytää lupa tekijänoikeudellisesti suojatun laulun esittämiseen satutunnilla?

Kysytty

Pitääkö pyytää lupa tekijänoikeudellisesti suojatun laulun esittämiseen satutunnilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkinen laulaminen on tekijänoikeudellisesti aina hiukan monimutkainen asia, koska siihen voidaan joutua soveltamaan lain eri kohtia yksityiskohdista riippumatta. Mutta jos lähdemme oletuksesta, että kysyjä viittaa kirjaston järjestämään satutuntiin, joka ei ole pelkkää laulamista, pykälät menevät suunnilleen seuraavasti.

Laulaminen on musiikin julkista esittämistä, koska satutunnille voi teoriassa osallistua kuka tahansa ja koska kaikki kirjaston järjestämä on ei-yksityistä.

Tekijänoikeuslain 21§:n mukaan julkaistun teoksen saa esittää julkisesti jumalanpalveluksen ja opetuksen yhteydessä. Satutunti ei ole kumpaakaan näistä, joten on turvauduttava seuraavaan momenttiin. Sen mukaan "Julkaistun teoksen saa myös julkisesti esittää tilaisuudessa, jossa teosten esittäminen ei ole pääasia ja johon pääsy on maksuton ja jota muutoinkaan ei järjestetä ansiotarkoituksessa." Tämä poikkeus ei koske näytelmiä ja elokuvia, mutta kyllä kaikkea muuta.

Laulun esittäminen maksuttomalla satutunnilla on lain 21§:n toisen momentin mukaan siis sallittua, kun satutunti ei koostu pelkästään laulujen esittämisestä.

Suomessa kuntien järjestämät tilaisuudet ovat musiikin osalta lisäksi erityisasemassa sen takia, että kunnilla on Teoston ja Gramexin kanssa sopimus musiikin julkisesta esittämisestä. Siitä maksetaan asukasluvun mukaan. Tämän ansiosta musiikkia voidaan kirjaston satutunnilla esittää vapaasti siitä riippumatta, mitä lain 21§:ssä on asiasta sanottu. Tämä sopimus ei kuitenkaan koske esimerkiksi runojen tai satujen esittämistä.

Heikki Poroila 26.10.2013