Otsikko
Pitääkö islamissa naisen mennä kuukautisten aikana pois kodista tai jonnekin vuorille?

Kysytty

Pitääkö islamissa naisen mennä kuukautisten aikana pois kodista tai jonnekin vuorille?

Vastaus

Vastattu

Islamilaisessa maailmassa naiset eivät rukoile, paastoa tai mene moskeijaan kuukautisten tai lapsivuodeajan aikana. Yhdyntä, kuukautiset ja synnytys saattavat ihmisen ns. suureen epäpuhtauden tilaan, ja muslimin tulee olla rituaalisesti puhdas suorittaessaan uskonnollisia velvoitteitaan.

Vaikka nainen on kuukautisten aikana rituaalisesti epäpuhdas, häntä ei tarvitse sinä aikana muutoin välttää. Uskonnollisten rituaalien lisäksi vain yhdyntä on kuukautisten aikana kielletty, muuten nainen elää tänä aikana yleensä aivan normaalia elämää. Joissakin muslimiyhteisöissä nainen ei kuitenkaan saa kuukautisten aikana leipoa tai laittaa ruokaa.

Rituaalisessa puhtaudessa erotetaan suuri puhdistautuminen (ghusl), jossa muslimi kylpee kokonaan, sekä pieni puhdistautuminen (wudu'), jossa pestään kädet ja jalat sekä pää hiuksia lukuun ottamatta. Suuresta epäpuhtauden tilasta on puhdistauduttava suurella pesulla.

Lähteet:
Sylvia Akar ja Marja Tiilikainen, Katsaus islamilaiseen maailmaan : naiset, perhe ja seksuaaliterveys
Heikki Palva ja Irmeli Perho (toim.), Islamilainen kulttuuri
Lubna Ahmad Al-Hussein, Olenko kirottu? : nainen, sharia ja Koraani