Mikä kirja mahtaa olla kyseessä? Kertoo muistaakseni jostain kahdesta länsimaalaisesta tytöstä, jotka jotenkin päätyvät (kaapataan) vastoin tahtoaan johonkin…

Kysytty

Mikä kirja mahtaa olla kyseessä? Kertoo muistaakseni jostain kahdesta länsimaalaisesta tytöstä, jotka jotenkin päätyvät (kaapataan) vastoin tahtoaan johonkin islamilaiseen valtioon naimisiin. Nuorempi naisista pääsee lopulta pakenemaan kotimaahansa, mutta toinen jää omasta tahdostaan uuden miehensä ja perheensä luo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittaisitkohan kirjaa Muhsen, Zana : Myyty! : koulutytöt orjina Jemenissä (1994), joka kertoo kahden Englannissa kasvaneen sisaruksen, Zanan ja Nadian, vaiheista. Heidän isänsä myi tyttäret teini-ikäisinä vaimoiksi Jemeniin. Zana jätti poikansa Jemeniin ja pääsi takaisin Englantiin, mutta hänen sisarensa Nadia jäi Jemeniin lastensa luo. Perheen äiti Miriam Ali kirjoitti myös kirjan Lasteni tähden (1995). Zana Muhsen julkaisi jatkon tarinaan Lupaus vapaudesta (1999), jossa hän kuvaa yrityksiään saada sisarensa Nadian palaamaan Englantiin.