"Pilvet tummina kaihokkaina, kulkevat pitkänäperjantaina, vuotavat viljalti kyyneleitä, itkien Jeesusta, itkien meitä. Kolkko on korkeus, musta on maa,…

Kysytty

"Pilvet tummina kaihokkaina, kulkevat pitkänäperjantaina, vuotavat viljalti kyyneleitä, itkien Jeesusta, itkien meitä. Kolkko on korkeus, musta on maa, syntinen saatatko viipyä vielä, tähtesi Jeesus itkeä saa, oi itke, taivaskin itkee."

Tämä löytyy useamman henkilön muistelun mukaan jostakin Kansakoulun lukukirjasta, mutta mistähän niistä? Sattuisikohan kukaan tietämään? On selattu näitä kirjoja, mutta ei vain ole osunut silmään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on julkaistu ainakin aikakauslehdissä. Sen voi lukea Kansalliskirjaston digitoiduista aineistoista, esimerkiksi Rauhan Sanomat -lehdestä vuodelta 1906:

http://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/840443?term=kaihokka….