Otsikko
Pikku muutettu sukunimeksi Vähänen 1900 luvulla.esim Johan Pikku.Onko Pikku ollut sukunimi ja missä esiintyy.Onko Pikku ollut sotilasnimi.Missä esiintyy…

Kysytty

pikku muutettu sukunimeksi Vähänen 1900 luvulla.esim Johan Pikku.Onko Pikku ollut sukunimi ja missä esiintyy.Onko Pikku ollut sotilasnimi.Missä esiintyy Vähänen sukunimi ja miksi olisi Pikku muutettu Vähäseksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pientä tarkoittava adjektiivi vähä on lähinnä länsisuomalainen, vaikka sitä on käytössä myös pienissä määrin Itä-Uudellamaallakin. Pieni-alkuisia paikannimiä esiintyy Suomessa vain itämurteiden alueella. Sukunimeksi Vähä tai Vähänen on voinut siirtyä asumuksennimestä, minkä taustalla voisi olla asumusta tai asukasta kuvaileva lisänimi. Esimerkiksi Iacob wähäialka 1500-l. Vehmaalla. Toisena esimerkkinä mainittakoon Pirkkalan Nikkilän tilaa vuosina 1553-1584 isännöinyt Lauri Matinpoika vähä eli Pikku-Lasse.

1900-luvun alkukymmeninä Vähäsiä asui hajanaisesti eri puolilla maata. Uudellamaalla Vähä on esiintynyt myös sotilasnimenä 1719. Nykyisin Vähä on käytössä lähinnä ainoastaan Pohjanlahden perukassa.

Lähteet: Uusi suomalainen nimikirja (1988) sekä Mikkonen, Pirjo ja Paikkala, Sirkka: Sukunimet

Pikku sukunimelle en valitettavasti tarkempia selitteitä saati taustatietoja löytänyt, mutta jos haluatte lisätietoa asiasta, niin kannatta olla yhteydessä esimerkiksi Kotimaisten kielten keskuksen kirjastoon www.kotus.fi.