Pidetäänkö missään muussa maailman maassa kuin Suomessa niin yleisesti ihmistä outona ja/tai tyhmänä, jos tämä ei käytä runsaasti alkoholia? Voidaanhan…

Kysytty

Pidetäänkö missään muussa maailman maassa kuin Suomessa niin yleisesti ihmistä outona ja/tai tyhmänä, jos tämä ei käytä runsaasti alkoholia? Voidaanhan tästäkin olla tietysti monta mieltä, onko se hirveän yleistä, mutta minun mielestäni se ikävä kyllä on.

Vastaus

Vastattu

WHO:n julkaisema Global status report on alcohol and health 2018 kertoo alkoholinkäytöstä vertaillen maanosia, https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/274603/9789241565639-e…. Kaavioista näkyy esim. s. 42 missä päin maailmaa käytetään eniten alkoholia henkilöä kohden, Suomea tummempia alueita on siellä täällä, erityisesti Euroopassa. Rajua kausittaista juomista harrastetaan Suomea enemmän muiden muassa Venäjän alueella ja joillain seuduilla Afrikassa, s. 48. Esimerkiksi alkoholin aiheuttamien sydän- ja verisuonitautien aiheuttamien kuolemien kartalla tummimmat alueet ovat Suomesta itään s. 74. Sivun 353 appendixiin on koottu Euroopan maiden alkoholinkäytön lukuja, kokonaiskulutusta sekä erilaisten alkoholituotteiden käyttöä. Näiden pohjalta voidaan sanoa, että Suomessa käytetään paljon alkoholia ja juodaan jaksoittain runsaasti, mutta että Suomessa kuitenkin on aika paljon väkeä, jotka eivät käytä alkoholia lainkaan tai eivät runsaasti. Toisaalta on helppo nähdä, että alkoholia käytetään paljon ja haitallisessa määrin monilla muilla seuduilla maailmassa.

Suomessa juodaan toki edelleen paljon, kuten THL:n tutkimuksessa käy ilmi Näin Suomi juo, https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/nain-suomi-juo Juomatavoissa on kuitenkin tapahtunut muutosta, https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/nain-suomi-juo/juomatapojen-muutos

Muidenkin suomensukuisten kansojen ja itäisen naapurimaamme alkoholikulttuuri on ollut melko rajua ja saattaa olla, että näissä kulttuureissa on alkoholin runsasta käyttöä pidetty jollain tavalla sankarillisena. Ainakin aikoinaan suomalaisilta poliitikoilta lähes odotettiin juomingeissa pärjäämistä https://www.ts.fi/lukemisto/1074165247/Viina+vei+Suomen+vallanpitajia Nyttemmin runsaasta juomisesta on tullut useammallekin politiikolle haitallista julkisuutta.

Näiden tilastojen pohjalta näyttäisi siltä, että ihminen, joka ei käytä runsaasti alkoholia ei ole missään nimessä tyhmä.  Toivon mukaan asenteissa on tapahtunut jo muutosta, niin, että Suomessa ei ainakaan yleisesti pidettäisi tyhmänä ihmistä, joka ei käytä runsaasti alkoholia. Ehkäpä alkoholin haitoista tiedottaminen sekä suurempi suvaitsevuus ihmisen omia valintoja kohtaan tuovat tähän muutosta.

Siitä, pidetäänkö ihmistä tyhmänä Suomessa tai muissa kulttuureissa en löytänyt suoranaisia tilastoja tai lähteitä, mutta kaunokirjallisuudesta ehkä saisi osviittaa siihen, missä muualla maailmassa juomiseen liittyy tuo sankarillisuuden leima. Toisaalta juomingeista löytyy kirjallisuudessa kuvauksia jo antiikin ajalta, joten ehkä sekään ei oie oikein oikea lähde tämän asian analysointiin.

Jospa lukijoillamme on tähän kommentteja?

1 ääntä

Kommentit

Itse luulin myös, että pidetään outona, jos on absolutisti, mutta kun päätin lopettaa alkoholin käytön, huomasin että tämä ei pidä lainkaan paikkaansa.

Samalla tietenkin vähentyi baari-illat, mutta rauhallisemmat illanistujaiset lisääntyivät. Vuoden olen ollut ilman, enkä kadu
https://paulikomonen.com/vuosi-ilman-alkoholia-kannattaako-kohtuukayton…

Tyhmien ihmisten ei tarvitse käyttää alkoholia kun ne eivät tajua missä mennään, näin fiksuna ihmisenä on pakko juoda kun ymmärtää yhteiskunnan ja kuinka tyhmät ihmiset siellä oikein meidän tulevaisuutta tuhoaa.. Tietää tasan tarkaan ketkä meitä orjuuttaa ja vetävät verorahat omiin taskuihin, siksi ei viitsi enää edes hyvä palkkaisia hommia tehdä koska tietää mihin nekin verot päätyy, korrupio on suomessa jäätävää vaikka "tutkimukset" muuta väittävät..

Tyhmän ihmisen ei tarvitse juoda fiksun on pakko jotta voi olla tyhmien tasolla.