Pidän senioritalossa kerran viikossa lukutuokion. (Luen kirjaa ääneen ja sitten keskustelemme aiheesta.) Ryhmässä keski-ikä on 85 vuotta. Ryhmän koko vaihtelee…

Kysytty

Hei
Pidän senioritalossa kerran viikossa lukutuokion. (Luen kirjaa ääneen ja sitten keskustelemme aiheesta.) Ryhmässä keski-ikä on 85 vuotta. Ryhmän koko vaihtelee 10-25 osallistujaa.Kirjan tarinan pitäisi olla lyhytkestoinen, ehkä tuttua elämänkaarta ja ei mieltä viistävä (kuolema, rankka uskonto, sota) saavat auki liian syviä haavoja. Myös ääneen luku kannattaa huomioida; ei kimuramntteja kielikuvia (kuulijoiden ikäkuulo ja alkava muistisairaus).Viimeksi luin Pakkalaa. Mitä suomenkielisiä kirjoja voisitte suositella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mietimme muutamia teoksia, jotka voisivat sopia lukutuokioonne:
- Lipponen, Erkkuli: Renttahelekku : tarinoita Oulusta
- Lipponen, Eino "Erkkuli": Kollo-Tolonen : avojalakasen raateja Oulussa
- Maiju Lassila: Tulitikkuja lainaamassa : Kuolleista herännyt
- Pentti Haanpää: Eräs avioliitto ja muita kadonneita juttuja
Hieman uudempia:
- Oranen Raija: Sulo tuli taloon ja muita käänteentekeviä kertomuksia
(espanjalaiselta kirpputorilta löytynyt sekarotuinen koiranpentu Sulo Raitis mullistaa omistajansa arjen
- Pentti Lassila: Ihmisten asiat. Romaani, josta voisi poimia katkelmia. Esimerkiksi "Nuorena ajattelee, että aika on ainetta, josta voi tehdä mitä haluaa, elettävän päivän ja tulevatkin päivänsä. Olkoon se vaikka erivärisiä lankoja..."

Lapissa ikäihmiset ovat tykästyneet teokseen Nätti-Jussin tarinoita : toimittanut Pentti Harjumaa

Toki runojakin voisi kokeilla. Esimerkiksi Pää tallella : runoja ikääntyville.