Pentti Haanpään "Kenttä ja kasarmi" joutui pannaan, oliko syynä halveksiva (ainakin minun mielestäni) asenne Suomen puolustusvoimia kohtaan? Vaikuttiko…

Kysytty

Pentti Haanpään "Kenttä ja kasarmi"
joutui pannaan, oliko syynä halveksiva
(ainakin minun mielestäni) asenne
Suomen puolustusvoimia kohtaan?
Vaikuttiko ilmestymisajankohdan olosuhteet
paannan joutumiseen, oliko kirja
kauan kiellettyjen listalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta on kirjoitettu paljonkin.

Kai Ekholmin toimittamassa teoksessa Kielletyt kirjat.1996 on asiaa selvitetty näin: "Haanpää ei suostunut WSOY:n vaatimiin novellikokoelmaa Kenttä ja kasarmi koskeviin poistoihin. Kirjan kustansi sosialidemokraattinen Kansanvalta. Kenttä ja kasarmi (1928, N) loukkasi isänmaallisia piirejä ja aiheutti Haanpään kustannuskiellon 1930-35.

Markku Envallin teoksessa Kirjailijoiden kentät ja kasarmit (1984) on s. 30-36 analysoitu Kenttää ja kasarmia ja sen saamaa julkisuutta otsikolla Pentti Haanpää I : Rumilukset tasavallan julkisivulla. Saman teoksen lopussa on luettelo lehtiartikkeleista, joissa asiaa on käsitelty.

Vesa Karosen teoksessa Haanpään elämä (1985) luvuissa Kenttä ja kasarmi (s.40-52) sekä "Kirja, Josta Puhutaan" (s. 53-69) on laajasti analysoitu kirjan vastaanottoa. Tämänkin kirjan lopussa on hyödyllinen lähdeluettelo.