Otsikko
Päivää. Kysyn yhteen Nikolai Gogol aiheeseen postimerkkiin liittyvää kuvatekstiä jota en ole pystynyt itse varmuudella selvittämään…

Kysytty

Päivää.
Kysyn yhteen Nikolai Gogol aiheeseen postimerkkiin liittyvää kuvatekstiä jota en ole pystynyt itse varmuudella selvittämään.

Kyseinen postimerkki on Michel luettelossa nro. 1624 vuodelta 1952. Merkin alla on Michel luettelosa teksti "Gogol mit Kobsarspieler". Haluaisin tietää mihin tekstillä ja merkin kuvalla viitataan? Merkin kuva selvinnee teille kirjastoissa olevista Michel postimerkkiluetteloista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bandura eli kobza on ukrainalainen kansansoitin. 'Kobsarspieler' tarkoittaa banduransoittajaa. Nämä - monet heistä sokeita - olivat ukrainalaisia ammattimaisia kansanmuusikkoja, jotka säestivät banduralla kasakka-aiheisia eeppisiä balladeja.

Nikolai Gogolin esittäminen samassa kuvassa tämän perinneinstrumentin soittajan kanssa liittyy mitä ilmeisimmin kirjailijan taustaan: Gogol oli ukrainalainen, vaikka häntä yleensä pidetään venäläisenä, ja hänen kirjallinen tuotantonsa perustuu paljolti ukrainalaiseen kansanperinteeseen, mentaliteettiin, huumoriin ja kansankuvaukseen.

Bandurasta löytyy useitakin mainintoja Gogolin ukrainalaistarinoiden kokoelmasta Dikankan iltoja, joten aivan tuulesta temmattu ei soittimen ja kirjailijan yhteys ole. Tässä muutama esimerkki:

"Nuori pari istutettiin pöytään, leikattiin hääkakkua, annettiin banduran, symbaalin, sopilkan ja kobsan soida, ja juhliminen alkoi..." (Juhannusyö)
"Katsellessaan nuoria ukko Kortškin lakkasi vapisemasta vanhuuttaan ja nuortui silmissä. Bandura käsissään ja piippu toisessa suupielessään hänkin yhtyi lauluun, meni kyykkyyn, asetti täyden viinalasin päänsä päälle ja alkoi muiden juhlavieraiden valtaisan huudon kannustamana tanssia hopakia." (Juhannusyö)
"Äkkiä päällikkö lopetti puheensa. Ikkunan takaa kuului melua ja tanssivien jalkojen töminää. Sitten alkoi myös bandura soida ja pian siihen yhtyi laulajien ääniäkin. Banduran ääni voimistui; soittoon yhtyi uusia ääniä; ilmoille kajahti seuraavanlainen laulu: -- " (Toukokuunyö eli hukkunut)
"Hluchovin kaupungissa oli väkeä kokoontunut erään sokean banduransoittajan ympärille. Pitkä tuokio olikin vierähtänyt vanhuksen soittoa kuunnellessa. Ei kukaan banduransoittaja ollut milloinkaan ennen laulanut niin kauniisti eikä niin ihmeellisiä lauluja..." (Kauhea kosto)
[Ensimmäisessä katkelmassa esiintyvä kobsa viitannee banduran esimuotoon, kreikkalaisperäiseen kobzaan, josta kieliä lisäämällä muotoutui nykyisin bandurana tunnettu instrumentti.]

SEKO - Suomalainen esityskokoonpanosanasto sisältää soitinsanastoa ja lyhyet kuvaukset soittimista: bandura, https://finto.fi/seko/fi/page/00091