Ovatko sanat alaikäinen ja lapsi synonyymit toisilleen? Minun nuoruudessani esim. 17-vuotiaat laskettiin jo nuoriksi, mutta nykyään näkee sellaista, että…

Kysytty

Ovatko sanat alaikäinen ja lapsi synonyymit toisilleen? Minun nuoruudessani esim. 17-vuotiaat laskettiin jo nuoriksi, mutta nykyään näkee sellaista, että käytetään kaikista alle 18-vuotiaista sanaa lapsi.

Vastaus

Vastattu

Alle 18-vuotias henkilö on alaikäinen.

Lapsi tarkoittaa ihmistä syntymästä murrosikään.

Lakikielessä lapsi määritellään usein alle 18-vuotiaaksi. Esim. Suomen lastensuojelulaki pitää lapsena alle 18-vuotiasta. Laki nuorista työntekijöistä määrittelee nuoreksi työntekijäksi 14-18-vuotiaan.

Iästä riippumatta lapsi-sanaa käytetään ihmisen jälkeläisestä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapsi