Ovatko poliisi- ja huumekoirat sellaisia, että ne eivät pure ihmistä muuten kuin ohjaajan käskystä?

Kysytty

Ovatko poliisi- ja huumekoirat sellaisia, että ne eivät pure ihmistä muuten kuin ohjaajan käskystä? Jos kävisi niin, että joku ojentaisi kättään niille niiden työtehtävän aikana, mitä tietenkään ei saa tehdä, koska koiran pitää antaa keskittyä työhönsä, kuinka todennäköistä on, että koira purisi käden ojentajaa?

Vastaus

Vastattu

Kaikki poliisin partiokoirat saavat ensin peruskoulutuksen ja sen jälkeen koulutuksen yhteen erikoisalaan (huumausaine- tai räjähdysaine-etsintöihin, ruumisetsintään tai palavien nesteiden etsintään). Peruskoulutuksen osa-alueita ovat hallittavuus, voimankäyttö, jäljestäminen, henkilöetsintä sekä esine- ja rikospaikkaetsintä.

Poliisiammattikorkeakoulun sivuilla kerrotaan seuraavaa: "Voimankäyttökoulutuksen tarkoituksena on antaa valmiudet käyttää koiraa voimankäyttövälineenä. Koiran tulee olla ohjaajansa hallinnassa, käydä kiinni käskystä ja irrottaa käskystä. Perusteiden kouluttamisen jälkeen harjoituksissa jäljitellään oikeita työtehtäviä sisä- ja ulkotiloissa."

Tässä on siis kyseessä voimankäyttö, jossa koira toimii ohjaajan käskyjen mukaan. Siihen, miten helposti ja millä todennäköisyydellä poliisikoira voisi muissa tilanteissa purra sivullista, on mahdoton antaa vastausta. Koulutetutkin koirat ovat eläimiä, jotka saattavat yllätettyinä reagoida odottamattomalla tavalla.

Poliisikoiraa tai muita työtehtävissä olevia koiria (kuten opaskoiria) ei pidä häiritä, mutta toisaalta muitakaan vieraita koiria ei kannata lähestyä ilman omistajan lupaa.

Tietoa poliisikoirista Poliisiammattikorkeakoulun sivuilla: https://www.polamk.fi/poliisikoiralaitos/poliisikoirat.