Koska ja kenen toimesta Pietarsaaren poliisilaitos on perustettu?

Kysytty

Koska ja kenen toimesta Pietarsaaren poliisilaitos on perustettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksiselitteistä vastausta kysymykseesi ei ole. Pietarsaaren alueella toimi jo 1600-luvulla nimismies. Senaatin päätöksellä vuonna 1885 valtion tuli hoitaa poliisitoimi. Vuonna 1904 poliisitoimi kunnallistettiin. 1970-luvun loppupuolella poliisin toiminta siirtyi taas valtion hoitoon.

Pietarsaaren poliisitoimen historiaa löytyy teoksesta Söderhjelm, Alma: Jakobstads historia 3, sivut 407-411. Kirja löytyy Pietarsaaren kaupunginkirjaston kokoelmista.

Tämän päivän poliisitoiminnasta löydät tietoa osoitteesta http://www.poliisi.fi .