Nykyään poliisiasemilla otetaan sormenjäljet digitaalisesti skannaamalla, mutta siitä ei ole kovin pitkä aika kun se tehtiin vielä musteella. Satuin…

Kysytty

Nykyään poliisiasemilla otetaan sormenjäljet digitaalisesti skannaamalla, mutta siitä ei ole kovin pitkä aika kun se tehtiin vielä musteella. Satuin pohdiskelemaan että minkälaista mustetta siinä oikeen käytettiin? Mitään halpaa mustetta se ei voinut olla, koska sen piti samaan aikaan kestää hyvin arkistointi, mutta myös painaa sille paperille (vai mitä siinä käytettiinkään) tarkat yksityiskohdat ihosta. Ja koska se laitettiin iholle se ei voinut olla kyllä myrkyllistäkään. Eräs poliisi sanoi että sitä ei meinannut saada käsistä sen jälkeen pois millään vaikka järeitä kemikaalejakin olisi käyttänyt apua, ja auta armias jos vaatteisiin kuulemma meni sitä käsissä koskemaan. Voiko "kyttämustetta" ostaa jostain itsellensä ja tehdä vaikka poliisimuste-teoksen sillä?

Vastaus

Vastattu

Suomessa siirryttiin digitaaliseen sormenjälkien tallentamiseen vuoden 2007 tienoilla:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001497956.html

Sormenjälkimustetta on myynnissä verkkokaupoissa, joten aivan kokonaan siitä ei ole luovuttu maailmalla. Hakukoneissa kannattaa käyttää hakusanoja "fingerprint ink". Esimerkiksi:
https://www.fingerprintpads.com/

Lasten poliisileikkiseteissä on myöskin usein mukana sormenjälkimustetta ja mustetyyny.

Tarkempia tietoja Suomessa käytössä olleesta mustetyypistä jne. voi kysellä Poliisimuseosta:
https://www.poliisimuseo.fi/palvelut/tieto_ja_kuvapalvelu