Otsikko
Oulun Plaanaojaan on pystytetty v. 1965 metalliset patsaat lentoon lähtevistä linnuista (Siivet).

Kysytty

Oulun Plaanaojaan on pystytetty v. 1965 metalliset patsaat lentoon lähtevistä linnuista (Siivet). Oliko ennen niitä betonista tehty vastaavanlainen tai joku muu veistos, joka piti purkaa?

Vastaus

Vastattu

Oulun taidemuseon julkiset veistokset luettelossa kerrotaan Siivet teoksesta:"

Martti Tarvainen osallistui 1961 Siivet-veistoksella Oulu Osakeyhtiön kutsukilpailuun, jonka voitti Oskari Jauhiaisen Kiirastuli.

Kilpailu liittyi yrityksen 25-vuotisjuhlaan, jonka yhteydessä haluttiin muistaa talvi- ja jatkosodassa kaatuneita työntekijöitä. Voittanut Oskari Jauhiainen toivoi, että Tarvaisen Siivet sijoitettaisiin Ouluun, jossa oli tuolloin hyvin vähän julkisia veistoksia.

Veistokselle etsittiin pitkään sijoituspaikkaa; ehdolla olivat mm. Koskikeskus, Linnansaaren puisto ja Kaupunginojan suvanto Karjasillalla. Teosta ajateltiin erityisesti kaunistamaan Merikosken padon seutua. Veistoksesta teetettyjä pahvimalleja kokeiltiin eri ympäristöissä.

Siivet-veistoksessa on kuvattu kolmen joutsenen lentoonlähtö, johon liittyy ajatus siirtymisestä ajasta iäisyyteen. Myöhemmin veistoksen on mielletty symboloivan myös kaupungin kehitystä. Alun alkaen joutsenten nousua vauhdittivat tyylitellyt vesivanat, jotka pulppusivat veistosten yhteyteen asennetuista sähkökäyttöisistä vesisuihkuista. Siivet-veistosta kunnostettiin vuosina 2000 - 2001. Linnut vesisuihkuineen palautettiin paikoilleen entistä ehompana kesällä 2001.

Vuoden 1961 muistomerkkikilpailuun osallistunut kipsinen Siivet-teos on nykyisin esillä Stora Enso Fine Paper Oulun tehtaiden konttorin aulassa." Linkki sivustolle

Sivusto ei kerro veistoksen edeltäjästä, mutta asiaa voisi tiedustella Oulun taidemuseosta puh. 044 703 7471