Mangan lahjoittaminen kirjastoihin

Kysytty

Hei, ottaako Helmet-alueen kirjastot vastaan mangaa? Olisi tilansiistiminen meneillään ja katselen tuota omaa pokkarimäärää ja kaikki mahdolliset uudelleensijoituspaikat olisi tervetulleita. Mangaa löytyy suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja muutama saksaksi. Osa mangasta on myös K-18-materiaalia.
En ole vielä näitä käynyt läpi kunnolla, vaan esikyselen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Periaatteessa kirjastot voivat ottaa vastaan mangaa lahjoituksina. Kirjojen täytyy luonnollisesti olla hyvässä kunnossa, jotta niitä voidaan lainata ja jotta ne kestävät käytössä.

Se, voidaanko lahjoituksia ottaa kokoelmiin, riippuu hyvin paljon kirjasta. Jos kirjaa on Helmet-kirjastoissa paljon ja sitä seisoo runsaasti hyllyssä, kirjaa ei luultavasti tarvita kokoelmiin. Jos taas se on hyvin lainassa tai sitä ei ole ollenkaan kokoelmissa, kirjalle voisi olla hyvinkin käyttöä. Hiukan suuntaa voi katsoa osoitteesta https://haku.helmet.fi kirjojen nimillä.

Tarkka arvio kirjan soveltuvuudesta kokoelmiimme täytyy kuitenkin tehdä tapauskohtaisesti, joten asiaa kannattaa kysellä suoraan kirjastosta, kun lahjoitus on ajankohtainen. Yleisesti ottaen pieniin kirjastoihin aineistoa mahtuu vähemmän, isoihin taas enemmän. Monissa kirjastoissa on myös kierrätyshylly, johon voi mahtua ainakin pieni määrä sellaisia kirjoja, jotka eivät sovi kirjaston kokoelmiin.