Otsikko
Osaisitteko suositella kirjoja, jotka käsittelevät äidin ja tyttären välistä suhdetta? Kiitos.

Kysytty

Hei,
Osaisitteko suositella kirjoja, jotka käsittelevät äidin ja tyttären välistä suhdetta?

Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Et kertonut, haluatko lukea romaaneja vai tietokirjoja, siis esimerkiksi psykologisia tutkimuksia. Et myöskään kertonut, haluatko aikuisten, lasten vai nuorten kirjoja. Tai haluatko kirjoja, jotka kertovat nuorista tai aikuisista tyttäristä.

Kerään sinulle nyt jotain vaihtoehtoja. Jos kirjat ovat vääränlaisia, lähetä seuraavan kysymyksen myötä tarkemmat tiedot.

Aikuisten romaaneja:

  • Blom, Hila : Kuinka rakastaa tytärtään. Gummerus, 2023. – Israelilainen romaani, jossa aikuisen tyttären äiti kertoo perheensä tarinan tyttären syntymästä lähtien. Äiti ja tytär vieraantuvat vähitellen.
  • Feldt, Felicia : Näkymätön tytär. Otava. 2013. Kasvatusguru Anna Wahlgrenin tytär kertoo lapsuudestaan, jossa ei aina eletty kasvatusoppien mukaan.
  • Heikkinen, Piia : Ekotrippi. Basam Books, 2021. Kun yksinhuoltajaäiti innostuu kierrätyksestä ja maailman pelastamisesta, lapset eivät ole pelkästään iloisia. Tarinaa kertoo vuorotellen äiti ja murrosikäinen tytär.
  • Kwok, Jean : Käännöksiä.  Bazar, 2011 – Äiti ja 11-vuotias tytär muuttavat Kiinasta New Yorkiin. Kun tytär kasvaa, hän oppii kielen ja joutuu äitinsä tulkiksi.
  • Nissinen, Camilla : Mietä vastaan rikkoneen. Tammi, 2023. – Uskonnollisessa yhteisössä elänyt nuori nainen sairastuu syömishäiriöön. Yhtenä juonteena kirjassa on äidin pyrkimys hoikkuuteen.
  • Pohjalainen, Soili : Ihon alla. Millaista on äidin elämä, kun tytär viiltelee itseään?
  • Strout, Elizabeth : Minun nimeni on Lucy Barton. Tammi, 2028. – Aikuinen tytär on sairaalassa ja yllättäen äiti, jota hän ei ole nähnyt vuosiin, tulee häntä katsomaan.
  • Vasjakina, Oksana : Haava. Otava, 2023. Nuoren venäläisen naisen äiti kuolee. Tytär huolehtii tuhkat äidin kotiseudulle haudattavaksi ja pohtii samalla äitisuhdettaan ja itseään.

Muistelmia:

  • Jensen, Hanna : Toinen kierros, äitini muistina. Siltala, 2022. Tytär muistisairaan äitinsä tukena.
  • Mazzarella, Meret : Juhlista kotiin. Kirjayhtymä, 1993 – Äiti kuolee syöpään, aikuinen sydän valvoo vuoteen vierellä. Keskusteluja ja muistoja. Mitä hän tiesi äidistään?

Tietokirjoja:

  • Hiilamo, Kirsi - Pruuki Heli : Aina tytär, aina äiti. Kirjapaja, 2020. – Kahden terapeutin kirjoittama kirja, jossa pohditaan aikuisen tyttären ja äidin suhdetta.

Nuortenkirjoja:

  • Hulkko, Johanna : Suojaava kerros ilmaa. Karisto, 2019. – Ylipainoinen murrosikäinen tyttö lähtee äitinsä kanssa matkalle ja kohtaa ystävän
  • M.ikkanen, Raili : Kunhan ei nukkuvaa puolikuollutta elämää. Tammi, 2019. – Minna Canth tyttären silmin.
  • Yoon, Nicola : Kaikki kaikessa. Tammi, 2017. Harvinaista tautia poteva tytär ei saa koskaan poistua kotoaan, äitinsä luota. Kun naapuriin muuttaa mielenkiintoinen nuori mies, äidin ja tyttären maailma muuttuu.