Osaisitteko suositella jotain kirjoja, joiden avulla voisi käsitellä eron aiheuttamia tunteita pienen lapsen kanssa? Lapsi nyt 3-vuotias. Olen hukannut…

Kysytty

Hei, osaisitteko suositella jotain kirjoja, joiden avulla voisi käsitellä eron aiheuttamia tunteita pienen lapsen kanssa? Lapsi nyt 3-vuotias.
Olen hukannut opiskeluajoilla tehdyn kirjalistan ja se olisi varmaan jo vanhentunutkin.
Iso kiitos etukäteen :)

Vastaus

Vastattu

Lapsille suunnattuja kuva- ja tietokirjoja vanhempien eroamisesta on kirjoitettu paljon. Tässä niistä muutamia:

  • Cole, Babette: Avioerotus
  • Eyen, Cécile: Pikkusuden kaksi kotia
  • Gray, Kes: Rakkausliima
  • Juholla on kaksi kotia : puhutaan avioerosta lapsen kanssa
  • Kaskinen, Anna-Mari: Koti kahdessa sydämessä : kun isä ja äiti eroavat
  • Katajavuori, Riina: Kaksi kotia
  • Rinnevuori, Esko: Pasin kaksi kotia
  • Tonteri, Maisa: Okko Oravan kaksi pesää
  • Walsh, Melanie: Minulla on kaksi kotia

Avioeroa käsittelevien kirjojen lisäksi viime vuosina on ilmestynyt runsaasti erilaisia tunnetaitokirjoja.

Esimerkiksi Felicity Brooksin Monen sortin tunteet -kirja voisi sopia tähänkin tilanteeseen: ”Raikkaasti kuvitetussa pienten tietokirjassa otetaan selkoa tunteiden sekamelskasta. Kirjassa opetellaan huipputärkeitä tunnetaitoja: tunnistamaan ja nimeämään, ilmaisemaan ja säätelemään tunteita ja eläytymään toisten tunteisiin. Pieni lukija pääsee keksimään ratkaisuja erilaisia tunteita herättäviin tilanteisiin. Harjoitus tekee mestarin - myös tunnetaidoissa! On helpottavaa ymmärtää, että tunteille on aina syynsä. Ne tulevat ja menevät, eikä ikäviin tunteisiin tarvitse jäädä vellomaan. Hengitä siis syvään, avaa kirja - ja päästä tunteet valloilleen!”

Myös Melissa Georgioun Timo suree ystävää : metsäjengin tarina tunteisiin tutustumisesta voisi sopia avioeron tunteiden käsittelyyn lapsen kanssa, vaikka kirjassa puhutaankin ystävän pois muuttamisesta: ”Timo järkyttyi, kun kuuli parhaan ystävänsä muuttavan pois. Hän pakeni tunteitaan rakentamalla majaa. Viisaan ystävän avulla Timo oppi vihdoin kohtaamaan suuren Surun tunteen. Lapset (ja aikuisetkin) saavat oppia Timon kanssa miten tunteiden kanssa voi olla. Tunteet käyvät vain kylässä ja kertovat aina tärkeitä viestejä. Tämä on koskettava tarina, joka käsittelee lapsen menetystä lempeällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla. Kirjojen takana on vanhemmille osio, jossa selitetään syvällisemmin lasten menetykseen liittyvät ulottuvuudet. Näin vanhemmat voivat helpommin käydä nämä joskus haastavilta tuntuvat keskustelut omien lastensa kanssa.”

Hyödyllisiä kirjoja erilaisten tunteiden käsittelystä ovat kirjoittaneet myös mm. Julia Pöyhönen (Fanni-sarja), Anne-Maria Kuusinen (Ympyräiset-sarja) sekä Avril McDonald (Jukka Hukka -sarja).

Ylipäätään erilaisiin perheisiin/perhemuotoihin tutustuminen voi auttaa lasta ymmärtämään hänen ympärillään tapahtuvia asioita. Riina Katajavuoren Meidän pihan perhesoppa -kirjassa on lopussa aikuisille suunnattu asiantuntijoiden tietoisku-osio.

Muita erilaisista perheistä kertovia kirjoja ovat:

  • Brooks, Felicity: Monen sortin perheet
  • Harainen, Pirkko: Emma ja erilainen perhe
  • Hoffman, Mary: Meidän ja muiden perheet
  • Parr, Todd: perhekirja