Taikova perhe: En toivo liikoja koska muistoni alkavat olla jo kehnoja. Kaipailen lasten äänikirjaa, jonka lainasimme kirjastosta ollessani lapsi, eli n. 90-luvulla…

Kysytty

Hei,

En toivo liikoja koska muistoni alkavat olla jo kehnoja. Kaipailen lasten äänikirjaa, jonka lainasimme kirjastosta ollessani lapsi, eli n. 90-luvulla. Muistaakseni kyseessä oli monen kasetin setti enkä muista että mukana olisi ollut kirjaa. Äänikirjassa kerrottiin perheestä (aikuiset+lapset) jotka osasivat taikoa. Taikominen oli tarinan keskiössä. Heillä oli kotonaan muistaakseni uima-allas. Kirjassa he touhusivat naapurustossa. Tähän muistini valitettavasti loppuu.

Vastaus

Vastattu

Kysymyksestäsi tulee mieleen Elina Aron vuosina 1985-1991 ilmestyneet Millistä ja hänen perheestään kertovat kirjat. Sen osat ovat Kiemurakatu 3 (WSOY 1985), Taikatempuntie 5 (WSOY 1987), Kiinanlyhdynkuja 7 (WSOY 1988), Kummituskäytävä 9 (WSOY 1989), Pinjaportti 11 (WSOY 1990) ja Ratsurinne 13 (WSOY 1991). Näistä kirjoista ainakin osa on löytynyt äänikasetteina kirjastojen valikoimista, kuten Kiemurakatu 3 (Kiemurakatu 3 | Vaara-kirjastot | Vaara-kirjastot (finna.fi)) Esimerkiksi Taikatempunkatu 5 -kirjan takakansitekstissä juonta kuvaillaan näin: "Tuskin on Hattulan perhe ennättänyt tavaroineen muuttaa Taikatempuntielle, kun Milli joutuu pihan lasten kanssa huimiin seikkailuihin. Kuin vahingossa Milli lupaa taikoa heille jäätelöpuun, ja kuka nyt sellaiseen uskoisi! Mutta he eivät vielä tunne Hattulan perhettä..."

Toinen samalta ajalta peräisin oleva taikomiseen liittyvä kirjasarja voisi olla Knisterin Noitatyttö Lilli (Tammi 1999). Kirjasammossa juonta luonnehditaan näin: "Lilli on löytänyt kirjan, joka on täynnä noita- ja taikatemppuja. Hän kokeilee noitataitojensa tehoa kouluun tulevan koulutarkastajan vierailun aikana." Valitettavasti en osaa sanoa, onko kyseinen teos ollut saatavana myös äänikirjana.

1 ääntä

Kommentit

Olen tätä kirjaa usein miettinyt ja itse yrittänyt netin syövereistä kaivaa. Kirjastonhoitaja ratkaisi mysteerin päivässä! Suuret kiitokset, nyt lähden etsimään Millin ja hänen perheensä seikkailuja kirjamuodossa :)