Osaatteko sanoa, onko termeillä yksinyrittäjä ja yksityisyrittäjä jotakin sisällöllistä eroa? Ja kumpaa mahdollisesti olisi käytetty enemmän tieteellisissä…

Kysytty

Hei,

osaatteko sanoa, onko termeillä yksinyrittäjä ja yksityisyrittäjä jotakin sisällöllistä eroa? Ja kumpaa mahdollisesti olisi käytetty enemmän tieteellisissä julkaisuissa?

Kiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kielitoimiston määritelmän mukaan yksityisyrittäjä on henkilö joka hoitaa omaa yksityisyritystä t. harjoittaa itsenäisesti ammattia. Yksinyrittäjä-hakusananalla ei löytynyt määritelmää.

Erona termien välillä saattaa olla se, että yksinyrittäjä tekee töitä yksin omassa yrityksessään, kun taas yksityisyrittäjällä voi olla palkattuja työntekijöitä, esimerkiksi apteekkari. Suomalaisessa asiasana- ja ontologiapalvelu Fintossa käytettävä asiasana on pelkkä yrittäjä.

www.finna.fi -haussa hakusanalla yksinyrittäjä tuli 374 osumaa, hakusanalla yksityisyrittäjä 2134.

4 ääntä

Kommentit

Kyllä, yksinyrittäjä tekee töitä yksin omassa yrityksessään.

Oletko sinä yksinyrittäjä? Lisää tietosi Suomen Yksinyrittäjät -palveluun niin saat tarjoamillesi palveluille lisää näkyvyyttä netissä. Yrittäjän tietojen lisäys on maksutonta, palvelu löytyy osoitteesta https://www.suomenyksinyrittajat.fi/

Yksinyrittäjää ei ole vaan yksityisyrittäjä, joka tekee yksin töitä. Yrittäjällä voi olla palkollisia yms. Yksityisyrittäjä voi olla yrittäjä, mutta yrittäjä ei ole yksityisyrittäjä.