Onko Viisikko sarja sopivaa luettavaa kohta 8 vuotiaalle, entä Tarzan? Mitä muuta lukemista sen ikäselle voi tarjota, osaa lukea ja lukee vaikka mitä kun on …

Kysytty

Onko Viisikko sarja sopivaa luettavaa kohta 8 vuotiaalle, entä Tarzan? Mitä muuta lukemista sen ikäselle voi tarjota, osaa lukea ja lukee vaikka mitä kun on tarjolla sopivaa.

Vastaus

Vastattu

Paikalla ollut lastenkirjastonhoitaja tutki eri lähteitä ja suosituksia tehden niistä koosteen. Eri lähteiden yhteenvedossa Viisikkoa on hyvä lukea ääneen 5-8 - vuotiaille ja vasta 8-9 - vuotiaat lukisivat Viisikkokirjoja itse. Tarzan sopisi 11-14 - vuotiaiden luettavaksi. Yksilökohtaisten eroavaisuuksien huomioimisessa ovat lasten huoltajat ja opettajat varmasti parhaita.

3 ääntä

Kommentit

Herkemmille lapsille (kuten itselleni aikanani) Tarzan on aika väkivaltainen ja voi järkyttääkin. Luin sarjasta kolme kirjaa liian nuorena, mutta en malttanut jättää keskenkään, kun olivat niin jännittäviä. En suosittelisi ala-asteikäisille.

Viisikko taas voi olla liian jännittävä herkimmille 5-6-vuotiaille, mutta aikuisen lukemana varmasti jo ok 7-vuotiaille ja pelottomammille 6-vuotiaillekin.