Olen 11.wee tyttö ja haluaisin vinkkejä minulle sopivista kirjoista. Tykkään lukea tosi paljon ja mielelläni kaikenlaisia kirjoja, mutta en enää tiedä mitä…

Kysytty

Olen 11.wee tyttö ja haluaisin vinkkejä minulle sopivista kirjoista. Tykkään lukea tosi paljon ja mielelläni kaikenlaisia kirjoja, mutta en enää tiedä mitä voisin lukea vaikka kirjastot ovatkin täynnä minulle mieleisiä kirjoja ja hyllytkin pursuavat niitä. Haluaisin kumminkin tietää milloin kauppoihin ja kirjastoihin tulee tälläinen kirja kuin: Risto Räppääjä ja viimeinen tötterö? tulisipa se aika pian! Haluaisin meinaa lukea sen!Onko se viimeinen Risto Räppääjä Kirja? Vai jatkaako tekijä niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Risto Räppääjä ja viimeinen tötterö on jo saapunut kirjastoon. Sarja on ollut niin suosittu, että Nopolat tekevät siihen kyllä jatkoa.

Jos pidät hauskoista kirjoista, suosittelen esim. Tuula Kallioniemen Reuhurinteen ala-aste -sarjaa, Eoin Colferin Legenda Pottu-Mäkisestä ja Legenda kapteeni Korpin hampaista, Erlend Loen Kurt-sarjaa sekä Teemu Saarisen kertomuskokoelmia Konstaapeli Pamppu, Lihasmies ja Naurettava kirja.

Monet ikäisesi pitävät fantasiasta. Jos Harry Potterit ja C.S. Lewisin Narnia-sarja ovat jo tuttuja, voisit lukea Silvana DeMarin Viimeisen haltian tai M.I. McAllisterin Orrin-oravanpojasta kertovat kirjat.

Vähän jännittäviäkin kirjoja ovat Eoin Colferin Etsivätoimisto Puolikuu, Carl Hiaasenin Löyhkä sekä Michael Hoeyen hiirisalapoliisi Hermux Tantamoqista kertova sarja.

Tyttökirjoista suosittelen Eva Ibbotsonin kahta iki-ihanaa kirjaa Kazanin tähti ja Virta vie viidakkoon. Jacqueline Wilson kirjoittaa hauskasti kipeistäkin aiheista. Voisit aloittaa kirjoista Kahden kodin välillä, Kuin kaksi marjaa ja Ystäväni Vicky.

Kirjastonhoitajilta on kysytty aiemminkin suosituksia. Löydät näitä haulla, https://www.kirjastot.fi/kysy/haku