Onko ukkosella vaarallista nukkua vanhassa hetekassa, vai olisiko puusänky turvallisempi?

Kysytty

Onko ukkosella vaarallista nukkua vanhassa hetekassa, vai olisiko puusänky turvallisempi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hetekassa pitäisi olla täysin turvassa ukkoselta, jos heteka on sisätiloissa, sillä sängyllä ei ole tällöin suoraa yhteyttä maahan tai katolle. Talon materiaalit toimivat ukonilmalla erittäin tehokkaana eristeenä ja siksi sänky, oli se mitä materiaalia vain, on turvallinen paikka.

Salama iskee taloissa usein katon korkeimpaan kohtaan ja erityisesti mahdolliseen ukkosenjohdattimeen. Ukkosenjohdatin johtaa sähkövarauksen katolta maahan turvallista reittiä. Jos ukkosenjohdatinta ei ole, salama etsii muun, mahdollisimman helpon reitin maahan ja valitsee usein reitikseen esimerkiksi putkiston tai lämmitysjärjestelmän metalliosista koostuvan verkon. Sänky on kuitenkin harvoin näihin yhteydessä millään lailla ja talon sisällä ukkoselta on turvassa.

Jos sähkö salamasta tai jostain muusta syystä erittäin epätodennäköisestä syystä johtuisi sängynrunkoon, olisi metallirakenteinen vuode puista turvallisempi, koska metalli on vastuksetonta ja johtaisi sähkön ainoastaan lävitseen ja yhä edelleen seuraavaan materiaaliin. Tällöinkin sängyssä olisi turvassa, kunhan ei koske metalliosiin juuri salaman iskiessä. Mikäli sänky olisi puurakenteinen, sen runko ei johtaisi sähköä niin sujuvasti ja silloin sängyssä voisi olla vaarallista olla, sillä puu voi haljeta voimakkaasti ja sähkövaraus purkautua yllättäviin suuntiin – samalla tavalla kuin salaman iskiessä puuhun.

Kaiken kaikkiaan sängyssä nukkuminen on vuoteen rakenteen materiaalista riippumatta täysin turvallista ukkosellakin, jos sänky sijaitsee rakennuksen sisällä. Jos talossa ei ole ukkosenjohdatinta, varokeinona voisi esimerkiksi huolehtia, että sänky ei koske pattereihin tai muihin metalliputkiin, joita seinien vierillä usein kulkee.

Lähteet:
http://cottagelife.com/51441/qa/i-am-safe-sleeping-in-my-iron-bed-durin…