Otsikko
Meidän mökillä löi salama pellon sähköpaimenenlangan rikki monesta kohtaa. Lyöntihetkellä lankaan nojasi aurinkopaneeliteline, jonka kautta paneelinsäädin…

Kysytty

Meidän mökillä löi salama pellon sähköpaimenenlangan rikki monesta kohtaa. Lyöntihetkellä lankaan nojasi aurinkopaneeliteline, jonka kautta paneelinsäädin hajosi talossa sisällä. Myös paneeli ja telinen näyttivät nuhjuisilta (rapaa lentänyt ja liitoskotelon kansi tippui maahan).
Sähköpainen ei ollut päällä, mutta kuitenkin kytkettynä akkuihin.
Olisiko tapahtunut estynyt, jos aurinkopaneelia ei olisi ollut langan lähellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos ukkonen löi ensimmäisenä pellolla olevaan sähköpaimenenlankaan, aurinkopaneelitelineen sijainnilla tuskin on ollut merkitystä. Yksi yleisimmistä aurinkopaneelien valmistusmateriaaleista on pii, joka itsessään johtaa jo huonosti sähköä. Aurinkopaneeliteline tuskin on johdattanut ukkosta iskemään lähimaastoon. Todennäköisesti pellon poikki kiertävä sähköpaimenenlanka on ollut päällä olevan ukkosen alapuolella ja sopivasti kenties myös maasta koholla, jolloin se on on ollut lähellä ukkosen iskua. Tietenkin, jos aurinkopaneeliteline ja paneelisäädin ovat olleet yhteydessä, ja lanka on ollut myös kiinni telineessä, ukkosen isku on päässyt sitä kautta hajottamaan paneelinsäätimen talon sisällä. Jos aurinkopaneeliteline ja lanka olisivat olleet erillään, ukkonen olisi tuskin myöskään hajottanut paneelinsäädintä talon sisällä.