Onko totta, että Suomen valtio lahjoitti toisen maailmansodan jälkeen Italiaan puutaloja, mahdollisesti jonnekin Napolin yläpuolelle? Mahdollisesti 50-luvulla?…

Kysytty

Hei! Onko totta, että Suomen valtio lahjoitti toisen maailmansodan jälkeen Italiaan puutaloja, mahdollisesti jonnekin Napolin yläpuolelle? Mahdollisesti 50-luvulla? Isoisäni oli rakennusmestari ja tarina kertoo, että hän oli valvomassa projektia. Nyt vaan ei ole enää ketään, jolta kysyä ja uteliaisuus vaivaa. Ukki teki paljon töitä Viljo Revellin kanssa, mutten tiedä onko hän ollut tekemisissä tämän asian kanssa. Ukki oli Rafael Saaristo ja hän oli pitkään myös SAFAn palveluksessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkkitehtuurimuseon arkistosta ei löydy suoraa tietoa asiasta. Puutalo Oy vei sodan jälkeen 1950-luvulla taloja eri puolille, siitä voi lukea lisää tästä: http://www.mfa.fi/puutalo. Italiasta ja Suomen valtiosta ei ole tietoa siinä. Revell työskenteli Safan jälleenrakennustoimistossa ja standardisointilaitoksessa, jotta hän oli kyllä asiaan vihkiytynyt.

On mahdollista, että Elinkeinoelämän arkistossa olisi tietoja näistä puutalovienneistä. Voitte halutessanne ottaa yhteyttä sinne: http://www.elka.fi/kotisivu/index.php?id=4