Otsikko
Helsingistä, Tampereesta ja Turusta olen löytänyt kirjoja, joissa on valokuvia ajalta, jolloin kaupungit olivat puutalovaltaisia. Onko olemassa pienemmistä…

Kysytty

Helsingistä, Tampereesta ja Turusta olen löytänyt kirjoja, joissa on valokuvia ajalta, jolloin kaupungit olivat puutalovaltaisia. Onko olemassa pienemmistä kaupungeista jonkinlaista yhteisteosta, jossa olisi kuvia Suomen kaupungeista ennen puutalojen purkuvimmaa? Olisi mielenkiintoista tietää, että miten yksilöllisiltä näyttivät ennen kuin niistä tuli toistensa kopioita, joiden keskustoissa on tätä nykyä pari markettia rinnakkain, pankki 1980-luvun arkkitehtuurilla sekä kunnantalo ehkä 1970-luvulta.

Vastaus

Vastattu

Lähimmäs kaivatun kaltaista yhteisteosta mennee Henrik Liliuksen Suomalainen puukaupunki (1985). Huomionarvoisia voisivat olla myös Matti Poutvaaran Suomen kaupungit sanoin ja kuvin (1958) ja Juhani O. V. Viisteen Suomen kaupunkien vanhaa rakennustaidetta (1926). Jälkimmäisestä on julkaistu myös kuviin keskittyvä laitos nimellä Vanhaa rakennustaidettamme (1958).