Onko (todella) niin, että Väinö Linnalla kirjoitettuaan Tuntemattoman, ei olisi ollut ajatustakaan / tietoa kirjoittaa Pohjantähti-trilogia (asiasta on…

Kysytty

Onko (todella) niin, että Väinö Linnalla kirjoitettuaan Tuntemattoman, ei olisi ollut ajatustakaan / tietoa kirjoittaa Pohjantähti-trilogia (asiasta on ilmennyt hieman erilaisia käsityksiä)?

Vastaus

Vastattu

Yrjö Varpion Linna-elämäkerran mukaan Pohjantähti-trilogia oli pitkällisen kypsyttelyn tulos. Alkuun se oli pelkkä aihepiiri, josta oli tarkoitus kirjoittaa. Jo ennen Tuntemattoman sotilaan syntyä Linna oli puhunut siitä, että hän kirjoittaisi romaanin Urjalasta, ihmisistä ja maalaismiljööstä, joihin hänellä oli omakohtainen kosketus. Toisaalta, sodan päättymisestä lähtien Linnan mielessä oli pyörinyt ajatus kirjoittaa kansalaissodasta - miten siihen oli päädytty, ja miten sota oli vaikuttanut suomalaiseen yhteiskuntaan. Pikku hiljaa nämä ideat sulautuivat yhteen ja Täällä Pohjantähden alla alkoi hahmottua.

Alkuun, kun urjalaisromaani alkoi konkreettisesti hahmottua Linnan mielessä Tuntemattoman sotilaan ilmestymisen jälkeen, se kattoi ajallisesti vain kansalaissodan jälkeisen ajan toiseen maailmansotaan asti. Ennen pitkää kävi kuitenkin selväksi, että maailmansodan välisen ajan hiljaisen pinnan alla elivät syvemmällä historiassa olevat tapahtumat ja kokemukset, jotka oli otettava kuvattaviksi. Linnan ystävän Aladár Valmarin muistiinpanojen mukaan jo vuoden 1955 lopulla Linna oli tulevan suurteoksensa kaavailuissa edennyt hahmotelmaan kolme sukupolvea kattavasta sukuromaanista, joka kattaisi ajanjakson vuodesta 1855 nykyhetkeen.

Ensimmäiset käsikirjoitetut liuskat romaaniin syntyivät vuonna 1956. Syksyllä 1957 Linna kertoi kaupunkilehti Tamperelaisen haastattelijalle, että uusi romaani oli kertaalleen pantu paperille ja uudelleen kirjoittaminen ja hiominen olivat alkaneet. Vielä tässä vaiheessa tuleva trilogia saattoi Linnan mielessä olla yksiosainen teos, joka voisi valmistua seuraavaksi syksyksi.

Käsikirjoitus oli edennyt jo pitkälle, kun romaanisarja sai nimensä. Vasta syksyllä 1958 valmisteilla olleen romaanin nimi tiedettiin Linnan ystäväpiirissä. Edes mitään työnimeä ei siihen asti ollut käytössä. Ensimmäisen osan lopullinen versio valmistui talvella 1959. WSOY:n Yrjö Jäntin kanssa neuvoteltuun suunnitelmaan kuului, että seuraavat osat ilmestyisivät jo seuraavana vuonna, toinen keväällä, kolmas syksyllä. Sovittu aikataulu alkoi Linnasta kuitenkin tuntua liian hätäiseltä ja hän lupasi seuraavat osat syksyksi 1960 ja 1961. Kolmannen osan kirjoitustyö valmistui lopullisesti vasta huhti-toukokuun vaihteessa 1962.

Linnalla ei ehkä ollut ajatusta romaanitrilogiasta Tuntemattoman sotilaan kirjoitettuaan, mutta idullaan Täällä Pohjantähden alla hänen mielessään joka tapauksessa jo oli.

Lähde:
Yrjö Varpio, Väinö Linnan elämä