Onko tietoja Itä-turismista ja siitä, miten kaupunginisät ovat vastanneet ja vaihtaneet suunnitelmiaan em. turismin muuttuessa? Esim. venäläisiä turisteja…

Kysytty

Onko tietoja Itä-turismista ja siitä, miten kaupunginisät ovat vastanneet ja vaihtaneet suunnitelmiaan em. turismin muuttuessa? Esim. venäläisiä turisteja alettiin palvella venjänkielellä Itä-Suomessa. Maassaolon aikarajoituksia muutettiin alkoholin myynnin rajoittamiseksi. Sellaisia poliittisia linjanvetoja, jotka ovat vaikuttaneet em. turismiin enimmäkseen Kaakkois-Suomen alueella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaupungin päättäjien mahdollisesti muuttuneisiin asenteisiin on vaikea päästä käsiksi, aiheesta ei ole tehty tutkimuksia. Sinänsä venäläisten matkailusta, ostokäyttäytymisestä ja taloudellisista vaikutuksista löytyy lehtikirjoituksia ja tutkimuksia. Paras osoitus kaupungin päättäjien halusta helpottaa venäläisten tuloa Etelä-Karjalaan oli yritys saada Venäjän konsulaatti Lappeenrantaan 1995-96. Tästä kirjoitettiin myös lehdissä paljon.

Aiheesta on mahdollista hakea tietoa Korkeakoulukirjastojen yhteisrekisteristä Lindasta tai lehtiartikkeleita Aleksista tai Artosta esim. hakusanoilla venäläiset ja matkailu, ostokäyttäytyminen,kauppa, ostajat, yrittäjät, taloudelliset vaikutukset, taloudellinen tai alueellinen yhteistyö, rajakauppa.

Kaupungin päättäjiltä voisit kysyä suoraan muuttuneista asenteista sähköpostin välityksellä. Kaupunkien kotisivuilta löytyy sähköpostiosoitteita.