Otsikko
Teen opinnäytetyötä Pääkaupunkiseutulaisten nuorten häämatkatottumuksista ja etsin aihetta käsittelevää tietoa. Etenkin koskien häämatkailua ja sen historiaa.

Kysytty

Teen opinnäytetyötä Pääkaupunkiseutulaisten nuorten häämatkatottumuksista ja etsin aihetta käsittelevää tietoa. Etenkin koskien häämatkailua ja sen historiaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Häämatkojen historiasta löytyy tietoa kirjasta nimeltä Kahden kauppa: juhlatietoa, kuvia ja kertomuksia suomalaisista häistä, toimittanut Terttu Kaivola, kustantaja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kirjassa kerrotaan häämatkoista lyhennettynä seuraavaa:
"-talonpoikaistapoihin eivät häämatkat kuuluneet
-Suomessa on tietoja 1800-luvulta herrasväen häittensä jälkeen tekemistä matkoista, jotka usein olivat sukulaisvierailuja
-vuonna 1933 ilmestynyt "Morsiamen kirja" suosittelee vastavihityille pientä kotimaanretkeä
-sodan loppuvaiheessa 1944 ilmestynyt uudempi Morsiamen kirja suosittelee häämatkapaikaksi Helsinkiä
-seuramatkojen yleistyminen 1960-luvun loppupuolelta lisäsi suomalaisten ulkomaanmatkailua ja oli helppoa sovittaa lomamatka häiden jälkeen, ja kutsua sitä häämatkaksi
-vuonna 1994 ilmestynyt hääopas toteaa, että häämatkalle lähteminen ja matkan kohde riippuu hääparin mieltymyksistä ja mahdollisuuksista, kunhan se täyttää kaksi ehtoa: pari lähtee kaksistaan ja määränpää on tavallisesti vain heidän tiedossaan."

Helsingin kaupunginmuseossa, Sederholmin talossa
on esillä vuoden 2002 loppuun kaupunginmuseon erikoisnäyttely "Häät", joka esittelee morsiuspukuja ja Helsingin hääperinteitä 1800-1900-luvuilla.
http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/ebab7a480528cc6/vuosikertomus_…
Näyttelystä julkaistiin teos Häät = Bröllop toim. Irma Savolainen]. [Helsinki] : Helsingin kaupunginmuseo, [2001].

Tämän päivän suosituimpia häämatkakohteita kannattaa tiedustella esim. matkatoimistoista.