Otsikko
Onko tietoa; montako vuotta Turussa tyttö kävi Turun tyttökoulua (Aurakadulla)?

Kysytty

Onko tietoa; montako vuotta Turussa tyttö kävi Turun tyttökoulua (Aurakadulla)? Oliko se 5- vai 6-vuotinen? Tämä tyttö syntyi vuonna 1911. Kävikö hän kansakoulua 4 vai 6 vuotta. Ja sitten Turun Tyttökouluun. Kiinnostaa, miten vanha hän oli, kun valmistui tyttökoulusta? 16-19 vuotias??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näillä tiedoilla on vaikea vastata varmasti kysymykseesi, koulun historia vaikuttaa monimutkaiselta. Sinun kannattaisi tulla käymään Turun pääkirjastoon ja pyytää katsottavaksesi kotiseutukokoelman varastosta Turun tyttökoulun vuosikirjoja. Niissä annetaan myös oppilasluettelot, jospa sieltä löytyisi tuttu nimi? Turun tyttökoulun vuosikertomuksessa lukuvuodelta 1972 -1973 kerrotaan koulun historiasta näin:

Turun tyttökoulu perustettiin Turun Tyttöopisto -nimisenä yksityiskouluna v. 1921 ja se muuttui asteittain neliluokkaiseksi koekouluksi ja samalla valtion oppilaitokseksi v. 1927 sekä kuusiluokkaiseksi tyttökouluksi v. 1952. Syksystä 1971 lähtien koulu muuttui asteittain viisiluokkaiseksi tyttökouluksi. Vuonna 1906 valmistunut koulurakennus on ollut Turun tyttökoulun käytössä v:sta 1926.

Turun tyttökoulu 1926-1927 -vuosikertomuksen katsauksessa kerrotaan eduskunnan päätöksestä, että Turun uuden tyttökoulun tulisi perustua koko kansakoulun oppimäärälle. Samalla eduskunta päätti ottaa silloisen Turun tyttöopiston haltuunsa, tämän koulun luokkien II-VI saadessa kuitenkin käydä läpi kuusiluokkaisen tyttökoulun. Näin ollen koulussa oli kuluneen lukuvuden toiminut kaksi eri linjaa. I luokka on ollut tuota uutta koulumuotoa eli koko kansakoulun oppimäärälle pohjautuva. Toisen linjan ovat muodostaneet luokat II-VI, jotka ovat työskennelleet tavallisen kuusiluokkaisen tyttökoulun mukaisesti.

Turun tyttökoulun vuosikertomukset (1924-1925 (Turun tyttöopiston nimellä) - 1926-1960, 1960-1973)