Onko teillä jotain kirjoja, joissa kerronta olisi mielikuvituksellista sanoilla leikkimistä, muita kuin Arthur Rimbaudin runot! Länkkärikirjatkin tulevat…

Kysytty

Onko teillä jotain kirjoja, joissa kerronta olisi mielikuvituksellista sanoilla leikkimistä, muita kuin Arthur Rimbaudin runot! Länkkärikirjatkin tulevat mieleen, ja pelkät sanakirjat olisivat varmaan parhaita, mutta kun haen jotain tarinoita..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanaleikit ja sanojen merkityksillä leikkiminen kuuluvat olennaisesti kaikkeen hyvään kaunokirjallisuuteen. Lastenkirjallisuudessa sanaleikeillä on erityisen vahva osuus, koska lapset pitävät niistä ja löytävät huumoria sanojen vääntelystä. Sanoilla leikkivän kaunokirjallisuuden suurimpia klassikoita ovat Lewis Carrollin ”Liisan seikkailut ihmemaassa” ja ”Liisan seikkailut peilimaailmassa”. Molemmat ovat tavallaan lastenkirjoja, mutta sopivat juuri kielensä ja mielikuvituksellisuutensa ansiosta myös aikuisille.

Etsin kotimaista nykykirjallisuutta esittelevästä Sanojen aika tietokannasta hakusanalla ’sanaleikit’ ja palvelu tarjosi Juice Leskisen ”Räkä ja Roiski” –sarjan kirjoja. Niissä kieli on rikasta ja ronskia vääntelyä ja ovat juuri sitä mitä etsiskelet:
http://kirjailijat.kirjastot.fi/fi-fi/hakutulos.aspx?SearchType=1&Keywo…

HelMet-tietokannasta löytyi myös runsaasti teoksia, joiden asiasanoissa on sekä ’kaunokirjallisuus’ että ’sanaleikit’: https://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=sanaleikit+and+kaunokirjallis…