Onko Suomessa tatuoijia jotka erikoistuvat arpien peittotatuointeihin? Ovatko kaikki arvet tatuoitavissa?

Kysytty

Onko Suomessa tatuoijia jotka erikoistuvat arpien peittotatuointeihin? Ovatko kaikki arvet tatuoitavissa?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt tällaisia erikoistuneita tatuointiliikkeitä. Kannattaa kysyä asiasta itselle sopivasta liikkeestä. Valitse liike, joka noudattaa terveydensuojelulakia. Tietoa laista ja tatuoinnin terveysriskeistä mm.  sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:

https://stm.fi/kemikaalivalvonta/tatuoinnit

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mikäli arpi on hyvin suuri ja/tai koholla, ei niitä yleensä lähdetä tatuoimaan, koska arpeutunut iho käyttäytyy niin eri tavalla, että musteen pysyvyydestä ei voi mennä takuuseen. Arven päälle tatuoiminen monesti myös on kivuliaampaa kuin terveelle iholle nakuttaminen. Mikäli kyseessä on pieniä yksittäisiä arpia (esim. jotkin leikkausarvet, viiltelyarvet, pienet sattuneet haaverit) niin ne voi kyllä tatuoida, jos arvet on vanhempia kuin 2v (tätä nuorempia arpia ei yleensä tatuoida, koska halutaan olla varmoja että arpikudos on varmasti lakkanut muodostumasta, ettei se pilaa tatuointia). Jos kyseessä on isompi, laaja-alaisempi arpi (esim. ihosiirteestä) niin niitä on yleisesti ottaen tosi hankala tatuoida eikä moni suostu niitä edes yrittämään.

Ei ole arpien tatuoimiseen erikoistunutta liikettä, mutta yleismaailmallisen ohjeen voisi antaa, että etsi liike/tatuoija jolla on jo pidempi historia takana, positiiviset arvostelut ja suuri asiakaskunta. Ja kun mahdollisen paikan löydät, käy näyttämässä arpia paikan päällä ja kysy heidän mielipidettä asiaan. Omassa tapauksessani viiltelyarpien päälle tatuoiminen ei ollut mikään ongelma.