Otsikko
Voisiko tatuoija rajoittaa toiseen ihmiseen tatuoimaansa taideteosta tekijänoikeuslaeilla? Esimerkiksi kieltää tätä kyseistä ihmistä näyttämästä tatuointia…

Kysytty

Voisiko tatuoija rajoittaa toiseen ihmiseen tatuoimaansa taideteosta tekijänoikeuslaeilla? Esimerkiksi kieltää tätä kyseistä ihmistä näyttämästä tatuointia julkisilla paikoilla tai tilaisuuksissa, joita vaikka kuvataan. Jos vaikka kyseinen henkilö olisi muusikko tai jotain vastaavaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain pykälä 20 sanoo selvästi, että tekijän suostumuksella myytyä tai muutoin pysyvästi luovutetta teoskappaletta saa näyttää julkisesti. Esimerkiksi ostamani taulun saan laittaa julkisesti näytille kysymättä ensin lupaa. Selvennyksenä sanottakoon, että lakiopillisesti näyttäminen ja esittäminen ovat eri asioita: esimerkiksi elokuvateatterissa ei näytetä elokuvia, vaan esitetään, ja tälle esittämiselle tekijänoikeuslaki asettaa rajoituksia. Tatuoinnin julkisessa paljastamisessa taas kyse lienisi sen näyttämisestä, joten tatuoijalla ei pitäisi olla mitään oikeutta kieltää tatuoinnin paljastamista.