Otsikko
Onko Suomessa olemassa jotain savikiekko- tai gramofoniharrastajien yhdistyksiä? Ensisijaisesti kontaktit Pirkanmaalla kiinostais, mutta kyllä koko Suomeakin…

Kysytty

Onko Suomessa olemassa jotain savikiekko- tai gramofoniharrastajien yhdistyksiä?
Ensisijaisesti kontaktit Pirkanmaalla kiinostais, mutta kyllä koko Suomeakin koskevat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti Suomen äänitearkisto r.y. on ainoa aiheeseen liittyvä yhdistys. Alla tietoa yhdistyksestä, heidän nettiosoitteensa, sekä kontaktitietoja. Heidän yhteyshenkilönsä Timo Wuori pystynee antamaan vielä lisätietoja.

Suomen äänitearkisto ry on vuonna 1965 yksityisten harrastajien perustama yhdistys, jonka tarkoituksena on kerätä kaikki ennen vapaakappalelakia (1981) julkaistut suomalaiset äänitteet ja jonka tavoitteena on luoda Suomeen kansallinen äänitearkisto ja muodostua toistaiseksi Suomesta puuttuvaksi kansalliseksi äänitearkistoksi. Yhdistys on julkaissut lukuisia äänilevyluetteloita ja taiteilijahakemistoja. Toimintansa aikana yhdistys on koonnut lähes täydellisen kokoelman ennen vuotta 1981 julkaistuja suomalaisia äänilevyjä sekä julkaissut niitä koskevia luetteloita. Yhdistyksen kokoelmat ovat sijoitettuina radiotaloon, ja yhdistys toimii läheisessä yhteistyössä Yleisradion äänilevystön kanssa. Yhdistyksen kokoelmat eivät toistaiseksi ole avoinna yleisölle, mutta ulkopuoliset voivat kuulla näytteitä niistä mm radio-ohjelmien sekä uusintajulkaisujen välityksellä. Suurin osa Suomessa julkaistuista historiallisista CD-levyistä sisältää äänitearkiston kokoelmista otettua materiaalia.

Yhteyden yhdistykseen saat sähköpostiosoitteella "tw@tiwuori.pp.fi"

Äänilevyarkiston osoite on:

http://www.yle.fi/aanilevysto/firs/