Otsikko
Onko Suomessa mahdollista rekisteröidä "virallisesti" omaa käsikirjoitusta/synopsista ennen niiden lähettämistä mahdollisille yhteistyötahoille ja esimerkiksi…

Kysytty

Onko Suomessa mahdollista rekisteröidä "virallisesti" omaa käsikirjoitusta/synopsista ennen niiden lähettämistä mahdollisille yhteistyötahoille ja esimerkiksi arvostelupalveluihin? Amerikassa tämä on käsittääkseni tavallista ja mahdollista mm. Writers Guild of American (WGA) kautta, mutta koskee ilmeisesti vain englanninkielisiä käsikirjoituksia. Miten oma käsikirjoitus siis kannattaisi meillä suojata? Vai katsotaanko pelkän tekijänoikeuden olevan riittävä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa tuskin kukaan tarjoaa tällaista "rekisteröintipalvelua", koska meillä tekijänoikeudellinen suoja syntyy automaattisesti, kun teos on luotu. On tietenkin tilanteita, joissa tekijänoikeuden omistajan voi olla vaikea todistaa aukottomasti tekijyyttään. Teosto pitää yllä teosrekisteriä, koska hoitaa rojaltien perimisen ja välittämisen. Vastaavasti esimerkiksi Sanastolla on tekijöiden itsensä luoma rekisteri niistä teoksista, joiden edunvalvontaa (lähinnä lupakäytäntöjä ja korvauksia) halutaan valvoa.

Jos on Teoston tai Sanaston jäsen, ilmoitus teoksesta rekisteriin on käytännössä kysymyksessä esitetyn kaltainen toimi, mutta molemmissa lähdetään siitä, että rekisteriin merkitään valmiita teoksia, Sanastossa käytännössä edellytetään myös, että teos on julkaistu.

Synopsis ei välttämättä nauti edes tekijänoikeuden suojaa, jos se on oikein yksinkertainen. Sellaisen levittämiseen ennen jonkinlaista julkaisemista (joka "todistaa" tekijyydestä) sisältyy aina riski siitä, että joku toinen nappaa idean itselleen. Tätä ei lakikaan kiellä. Suomessa ideat eivät ole suojattuja, vain ideoitten toteutukset omaperäisellä tavalla. On mahdollista, että Yhdysvalloissa voi suojata myös "taiteellisen idea", Suomen tekijänoikeuslainsäädäntö ei sellaista tunne.

Heikki Poroila