Onko suomen noitavainoissa kuolleiden "syytteitä ja rikoksia" tutkinut kukaan tarkemmin?

Kysytty

Onko suomen noitavainoissa kuolleiden "syytteitä ja rikoksia" tutkinut kukaan tarkemmin koska sivuston http://www15.uta.fi/yky/arkisto/historia/noitanetti/kuolemantuomiot.html
mukaisesti tapauksia on ollut huomattavasti laajemmin suomessa eikä pelkästään Ahvenanmaalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Noitavainoista Suomessa on tehty paljonkin tutkimusta ja kirjoitettu useita kirjoja. Tietoa aiheesta löydät esimerkiksi seuraavista teoksista:

Lappalainen, Mirkka: Pohjoisen noidat: oikeus ja totuus 1600-luvun Ruotsissa ja Suomessa (Otava, 2018)

Virtanen, Leena: Tulen morsian: tosikertomus noitavainoista Suomessa 1666-1671 (WSOY, 2016)

Virtanen, Leena: Noitanaisen älä anna elää: tosikertomus noitavainoista Suomessa 1666-1671 (WSOY, 2013)

Lahti, Emmi: Tietäjiä, taikojia, hautausmaita: taikuus Suomessa 1700-luvun jälkipuoliskolla (Jyväskylän yliopisto, 2016)

Nenonen, Marko: Noituus, taikuus ja noitavainot : Ala-Satakunnan, Pohjois-Pohjanmaan ja Viipurin Karjalan maaseudulla vuosina 1620-1700 (Suomen historiallinen seura, 1992)

Nenonen, Marko: Synnin palkka on kuolema: suomalaiset noidat ja noitavainot 1500-1700-luvulla (Otava, 1994)

Teosten saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet-aineistotietokannasta: https://www.helmet.fi/fi-FI