Onko sukututkijat tehneet Kuopion pitäjän asukkaista vuosina 1550-1750 mitään julkaisua? Kysyisin vielä, että onko Nilsiän, Juankosken ja Säyneisen asukkaista…

Kysytty

Onko sukututkijat tehneet Kuopion pitäjän asukkaista vuosina 1550-1750 mitään julkaisua? Kysyisin vielä, että onko Nilsiän, Juankosken ja Säyneisen asukkaista sukututkijat julkaiseet mitään asukastietoja 1500-1800-luvuilta?

Käsissäni on Ohto Mannisen kirjoittama Kajaanin asukkaat 1651-1750. Onko vastaavaa kirjoitettu Kuopion pitäjästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuopion pitäjän asukkaista ei ole julkaistu vastaavaa teosta kuin Kajaanista, mutta muutamia yksittäisiä julkaisuja on olemassa. Teuvo Julkunen on julkaissut teoksen Julkusten suku : Kuopion Julkulan Julkusten jälkeläisten todennäköinen hajautuminen 1600-luvun Julkulasta Kuopion pitäjän eri kyliin 1770-luvulle asti maakirja-, henkikirja- ja kirkonkirjamerkintöjen mukaan (2005). Tyyne Rissanen on julkaissut teoksen Lauri Rissanen ja hänen sukunsa vv. 1541-1755 Juvalta Tavisalmen/ Kuopion pitäjään. Nämä kaksi ovat ainoat sukututkimuskirjat, joissa on maininta Kuopion pitäjästä. Kuopion suvuista on tehty muutama tutkimus, esim. Strengellien sukukirja (2005). Hartikaisen sukuun liittyvä teos on Soisalon saaresta maailmalle : Sigfrid Hartikaisen (1711-1781) ja Maria Hyvärisen (1715-1776) jälkeläiset. Sen on koonnut Veikko Linkoneva v. 2005 ja julkaissut Hartikaisten sukuseura.

Nilsiää koskevia sukututkimuskirjoja: Eino Laitinen on julkaissut teoksen Pohjois-Savon Laitisia : Kotalahden suku : Kotalahden Laitisten vanhimmat polvet sekä tämän suvun Suonenjoen, Sydänmaan, Nilsiän ja Maaningan sukuhaaroja. Laitisten sukuseura, 1992. Niilo Lintunen: Karamäkeläisiä : tutkimuksia ja kertomuksia Karamäen talosta sekä sitä asuttaneista Hartikaisista ja Savolaisista (1995). Räsänen, Jorma: Nilsiän Torviset (1991). Tanskanen, Väinö: Nilsiän Korhosia sukutaustoineen esitettynä. Juankoski mainitaan vain yhdessä sukututkimuskirjassa: Martti Hartikainen, Säyneisen Niskaset : Anders Niskasen (s. 1699) jälkeläiset (2003).

Näitä sukututkimuskirjoja voi pyytää kaukolainaksi Nilsiän kirjaston kautta.

Kuopiosta ei ole vastaavaa kuin Kajaanin asukkaat 1651-1750. Kuitenkin voitaisiin mainita Asutustutkimus Tavinsalmen pitäjästä vuosina 1548 – 1600. Sen on työstänyt Pohjois-Savon Sukututkimusharrastajat r.y.; valmistunut 1987; 34 filmikortin sarja. Siinä on primaarilähteistä koottua, melko pitkälle jalostettua systemaattista tietoa tuon ajan asukkaista. Esitystapa on sukunimen mukainen aakkosjärjestys.

19 ääntä

Kommentit

Säyneisen Niskaset : Tekijä = Martti Hakkarainen, ei Martti Hartikainen

Mainitsitte että "Kuitenkin voitaisiin mainita Asutustutkimus Tavinsalmen pitäjästä vuosina 1548 – 1600. Sen on työstänyt Pohjois-Savon Sukututkimusharrastajat r.y.; valmistunut 1987; 34 filmikortin sarja. Siinä on primaarilähteistä koottua, melko pitkälle jalostettua systemaattista tietoa tuon ajan asukkaista. Esitystapa on sukunimen mukainen aakkosjärjestys."
Mistähän tämän saisi katsottavakseen??