Onko sukunimelle Matilainen minkäänlaista historiallista tietoa,mistä mahdollisesti lähtöisin ?

Kysytty

Onko sukunimelle Matilainen minkäänlaista historiallista tietoa,mistä mahdollisesti lähtöisin ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimestä Matilainen on tietoja 1500- ja 1600-luvuilta, Savosta vuodesta 1541, Kainuusta 1555, Pohjois-Pohjanmaalta 1562 ja Pohjois-Karjalasta ja Äyräpäästä, myöhemmin myös Keski-Suomesta ja Ruotsin Länsipohjasta. Nykyisin nimeä esiintyy runsaimmin Rautalammin pitäjän tienoilla, Ristiinassa ja Lieksassa. Matilaiseksi on voitu alkaa kutsua Mattila- tai Matila- nimisessä talossa asuvaa. Lähde: Mikkonen, Pirjo : Sukunimet, 2000.