Sukunimeni on Salmén .Haluaisin tietää mistä sukunimeni on mistä se on tullut suomeen , kuinka yleinen se on ja onko jossain muuallekin kuin suomessa samaa…

Kysytty

Sukunimeni on Salmén .Haluaisin tietää mistä sukunimeni on mistä se on tullut suomeen , kuinka yleinen se on ja onko jossain muuallekin kuin suomessa samaa sukunimeä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjan Sukunimet (Otava, 2000) mukaan Salmén on vierasmallinen sukunimi, jonka takana on koti- tai synnyinpaikkaa ilmaiseva Salmi –nimi. Tämä tieto löytyy hakusanan Salmelainen alta.
Väestörekisterikeskuksen sivulta http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/www/kansalaisille löydät Nimipalvelun, josta sukunimelläsi hakemalla saat tilaston sen esiintymisestä Suomessa ja ulkomailla.
Mikäli haluat tutustua Salmi –sukunimen ja sen johdannaisten levinneisyyteen Suomessa, voit katsoa esim. Juhani Pöyhösen Suomalaista sukunimikartastoa (SKS, 1998).