Otsikko
Löytyykö tietoa Sohlman sukunimen alkuperästä tai mistä nimi on syntynyt? Sain selville että ensimmäisiä Sohlmaneja oli 1700-luvulla Hauhossa, mutta en saanut…

Kysytty

Löytyykö tietoa Sohlman sukunimen alkuperästä tai mistä nimi on syntynyt? Sain selville että ensimmäisiä Sohlmaneja oli 1700-luvulla Hauhossa, mutta en saanut selville nimen alkuperää, miten se on muodostunut ja mitä se merkitsee.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suvun alkuperä on todella Hauholla. Vuonna 1776 kuollut Taneli Mikonpoika oli torpparina kirkonkylässä sijaitsevan Kapakan talon torpassa. Tanelin poika Mikael lähti maailmalle ja otti nimen Sohlman. Hän oli ensin Rantasalmen räätäli, myöhemmin Savonlinnan lasimestari. Mikaelin poika Adolf oli maanmittari ja nai säätyläisen puolison, joka äidin puoleltaan oli aatelisia von Esseneitä. Maanmittarin kahdeksasta lapsesta sukua jatkoi kaksi, joista nuorin Johan Gustaf Sohlman (1837-1908) kohosi aina senaattoriksi ja on suvun merkittävin edustaja. Senaattorin lapsista osa otti 1900-luvulla nimen Saarni, osa Sormanen. Anneli Mäkelä-Alitalo, jonka artikkeliin teoksessa "Suomen kansallisbiografia 9" (157-158) edellinen perustuu arvioi, että suvun "nouseva säätykierto oli nopeaa, mutta ei koskenut kaikkia maanmittari Adolf Sohlmanin lapsia".
Keskiajalta 1600-luvulle saakka kaupunkiemme porvarit erotettiin toisistaan värikkäillä lisänimillä, mutta sen jälkeen ruvettiin muodostamaan enimmäkseen kaksiosaisia ruotsalaisia nimiä, joissa paikannimet olivat aineksena, usein kuitenkin myös -man-loppu. 1700-luvulla tällaiset nimet yleistyivät myös maaseudulla käsityöläisten parissa. Nimeen liittyi myös arvostuskysymys. Kun yhteiskunnan asteikossa noustiin ylöspäin otettiin usein ruotsalaiselta kuulostava sukunimi. Toinen 1700-luvun nimityyppi, jossa -man-loppua käytettiin, olivat sotilasnimet: ruotujakolaitoksen myötä sotilaille ruvettiin antamaan erottavia lisänimiä, myöhemmin varsinaisia sukunimiä. Sohlman-nimi lienee edellistä tyyppiä (porvari- ja käsityöläisnimi). Mikä sitten on ollut sohl-alun merkitys?
Laajoistakaan ruotsin kielen sanakirjoista ei löydy sanaa sohl. Voisi ajatella, että kyseessä on sol-sana ('aurinko') vanhahtavasti oikeinkirjoitettuna. Tämä merkitys lienee ollut mielessä niillä Sohlmaneilla, jotka ottivat jo 1800-luvulla suomalaisen nimen Päiviö tai Helle (esimerkit löytyvät O. I. Collianderin julkaiseman Suomen kirkon paimenmuiston eri osista). Kirjoitusmuotoa 'sohl' ei nähdäkseni kuitenkaan löydy esim. Svenska akademiens ordbokista (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/), joka sisältää runsaasti kirjallisuudesta poimittuja esimerkkejä eri ajoilta. Mahdollista taustalla on joku kylän- tai tilannimi.

Uusi suomalainen nimikirja. - Helsinki, 1988.